Twórczość filmowa Agnieszki Holland i jej literackie konteksty 3001-C3K-LK3
Na konwersatorium omawiać będziemy wybrane filmy (ewentualnie też spektakle telewizyjne) Agnieszki Holland, osadzając je w rozmaitych kontekstach – literackich, filmowych, kulturowych. Materiałem badawczym będą adaptacje filmowe dokonane przez Holland bądź też filmy przywołujące wyraźne literackie interteksty (jak „Aktorzy prowincjonalni” odwołujący się do „Wyzwolenia” Wyspiańskiego). Celem zajęć jest refleksja nad tym, w jaki sposób Agnieszka Holland wchodzi – za pomocą formy audiowizualnej – w dialog z określonymi dyskursami społecznymi, politycznymi, kulturowymi. Na zajęciach duży nacisk położony zostanie na analizę formy filmowej.
Proponowane obszary zagadnień:
- zagadnienie adaptacji filmowej;
- gra z dyskursami w filmie;
- gra z kiczem;
- modernizm wschodnioeuropejski.
Proponowane filmy to:
"Wieczór u Abdona" (n/p opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza)
"Aktorzy prowincjonalni"
"Proces" (spektakl n/p Franza Kafki)
"Gorączka" (n/p powieści Andrzeja Struga)
"Europa. Europa" (n/p powieści Salomona Perela)
"Tajemniczy ogród" (n/p powieści Frances Hodgson Burnett)
"Całkowite zaćmienie"
"Plac Waszyngtona" (n/p powieści Henry'ego Jamesa)
"Rosemary's Baby" (miniserial n/p powieści Iry Levina)
"Pokot" (n/p powieści Olgi Tokarczuk)
W cyklu 2023Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci potrafią łączyć kategorie filmoznawcze z literaturoznawczymi i kulturoznawczymi. Uczestnicy konwersatorium doskonale znają najważniejsze motywy w twórczości Agnieszki Holland i umieją dokonywać analiz filmowych, uwzględniających różnorododne elementy, które składają się na przekaz audiowizualny.
Kryteria oceniania
-obecność na zajęciach;
-aktywność;
-esej zaliczeniowy.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z
wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma
możliwości zaliczenia zajęć.
Literatura
Bobowski Sławomir, W poszukiwaniu siebie. Twórczość Agnieszki Holland, Wrocław 2001.
Jankun-Dopartowa Mariola, Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk 2000.
Kundera Milan, Nieznośna lekkość bytu. tłum A. Holland (wyd. dowolne)
Magia i pieniądze - z Agnieszką Holland rozmawia Maria Kornatowska, Kraków 2002.
W cyklu 2023Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: