Narracyjne zwroty, zawroty, powroty, wywroty 3001-C362TL1
Seminarium magisterskie przeznaczone dla studentek i studentów zainteresowanych narratologią i planujących napisanie pracy dyplomowej z tej dziedziny. Pożyczona od Norwida tytułowa figura etymologiczna odnosi się zarówno do losów dyscypliny, jak i do samej literatury, która - szczególnie od połowy XIX wieku do dzisiaj - jest polem rozmaitych narracyjnych "zwrotów". Mniej więcej w tych ramach czasowych - z okazjonalnymi ekskursjami do wieków wcześniejszych - chciałabym osadzić refleksję nad narracją, skoncentrowaną wokół kwestii "naturalności" i "nienaturalności" konwencji narracyjnych. Powieść realistyczna, Barthesowski "efekt realności" i współczesny "nowy realizm", metafikcja, kwestia wiarygodności narratora, problem punktu widzenia i technik przedstawiania świadomości, narracja drugoosobowa, narracje niefikcjonalne i ich możliwe upowieściowienie - to możliwe, choć niejedyne, pola refleksji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student(ka) zna historię dyscypliny, potrafi opisać jej ewolucję od narratologii klasycznej do postklasycznej.
Student(ka) orientuje się we współczesnych teoriach i koncepcjach narratologicznych, potrafi opisać kierunki rozwoju i cele poszczególnych szkół badawczych.
Student(ka) zna i stosuje podstawową terminologię studiów nad narracją.
Student(ka) potrafi analizować teksty narracyjne przy użyciu narzędzi teoretycznych.
Student(ka) potrafi sporządzić bibliografię podejmowanego zagadnienia.
Kryteria oceniania
Ocena obejmuje:
- przygotowanie do zajęć i aktywność - udział w dyskusji
- w pierwszym semestrze krótki referat na wybrany temat
- w drugim semestrze sformułowanie tematu pracy magisterskiej i sporządzenie bibliografii
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
Literatura
Pełna lista analizowanych utworów literackich (powieści, małych form narracyjnych i tekstów z pogranicza fikcji i niefikcji) uzgodniona zostanie na pierwszych zajęciach; z pewnością omówimy "Życie i myśli Tristrama Shandy" Sterne'a, opowiadania Mansfield, "Fale" Woolf, "Ulissesa" Joyce'a, "Jeśli zimową nocą podróżny" Calvino, "Fikcje" Borgesa, "Pamiętniki Hadriana" Yourcenar, "Przemianę" Butora, opowiadania Cortazara, "Papugę Flauberta" Barnesa, "Blady ogień" Nabokova, opowiadania Wallace'a, "Moją walkę" Knausgarda, "Lincolna w Bardo" Saundersa, "Kolej podziemną" Whiteheada, "Bratnią duszę" Diopa.
Podstawowa literatura przedmiotu:
M. Bal, "Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji", tł. różni, Kraków 2012.
M. Fludernik, "Towards a ‘Natural’ Narratology", Londyn 1996.
M. Głowiński, "Gry powieściowe: szkice z teorii i historii form narracyjnych" Kraków 1973.
M. Jahn, Jahn, "Narratology: A Guide to the Theory of Narrative", dostęp online: http://www.uni-koeln.de/~ame02/pppn.htm
J. Phelan, "Narrative as Rhetoric: Technique, Audiences, Ethics, Ideology", Columbus 1996.
"Narratologia", red. M. Głowiński, Gdańsk 2004.
"Narrative Theory: Core Concepts and Critical Debates", red. B. Richardson i in., Columbus 2006.
M. Rembowska-Płuciennik, "Poetyka intersubiektywności: kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku", Toruń 2012.
B. Richardson, "Unnatural Voices: Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction", Columbus 2006.
"Routledge Encyclopaedia of Narrative Theory", red. D. Herman, M. Jahn, M.-L. Ryan, Routledge 2010.
W. Schmid, "Narratology. An Introduction", Berlin 2010.
"Studia o narracji", red. J. Błoński, J. Jaworski, J. Sławiński, Wrocław 1982.
The Living Handbook of Narratology: https://www.lhn.uni-hamburg.de/index.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: