Literatura pamięci/pamięć literatury. Co i jak pamięta proza polska XX i XXI wieku? 3001-C362LW1
Seminarium poświęcone jest refleksji nad prozą polską (fikcjonalną i niefikcjonalną) XX i XXI w. ujmowaną przez pryzmat nowszych podejść badawczych w literaturoznawstwie, uwzględniających kategorię pamięci (jednostkowej, zbiorowej, kulturowej, funkcjonalnej etc.) i postpamięci, a także relacjom między pamiętaniem, zapominaniem, upamiętnianiem, literackim i pozaliterackim praktykom modelującym to, co ma być pamiętane. Seminarium było zaplanowane na dwa lata w roku pierwszym koncentrowało się na kluczowych zagadnieniach memory studies proponujących określone instrumentarium analityczno-interpretacyjne. Wśród dyskutowanych tematów pojawiły się m. in.: pamięć wspomnieniowa 1. poł. XX w.; pamięć doświadczenia okupacyjnego: kacety, łagry, powstanie; pamięć Zagłady; narracje o 2. poł. lat 40. XX w.; pamięć wielonarodowościowej II Rzeczypospolitej w prozie krajowej i emigracyjnej; wspomnieniowe autoprezentacje pisarskie. Przedyskutowane zostały zagadnienia selektywności pamięci, jej związków z potrzebami teraźniejszości, obciążeń doświadczeniami traumatycznymi i wyzwań, jakie ta problematyka stanowi dla reprezentacji literackiej. W roku 2023/24 seminarium kontynuuje problematykę omawianą w roku 2022/23. Koncentruje się na pamięci zmarginalizowanej, stłumionej, należącej do (byłych) subalternów. Zajmuje się sposobami literackiego pamiętania realiów
PRL-u, specyfiką postpamięci skierowanej na doświadczenie II wojny światowej, czasów okupacji, Holocaustu. Wprowadza kategorię (nie)pamięci miejsc, świadomego niepamiętania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym.
2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach rozwoju prozy polskiej xx i XXI w. wykorzystującej w przekazie pamięć jednostkową i zbiorową oraz literackich sposobów komunikowania tej problematyki.
3.Wiedzieć, jak nazywać, opisywać, analizować odmiany utworów prozatorskich omawianego okresu oraz rozpoznawać powiązania między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej rozpoznania współczesnej socjologii, nowego historyzmu, studiów nad pamięcią i postpamięcią.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Powinien posiąść pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych.
2. Umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.
3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, dobierać adekwatne metody analizy tekstu literackiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Student winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.
2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków.
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 25% (udział w ocenie końcowej)
- kontrola obecności - 25% (udział w ocenie końcowej)
- ocena przygotowania przynajmniej dwóch rozdziałów pracy magisterskiej - 50% (udział w ocenie końcowej)
Literatura
Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi utworami zostanie podany na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.
- Dorota Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną
- Dawid Bieńkowski, Nic
- Michał Witkowski, Lubiewo
- Izabela Filipiak, Absolutna amnezja
- Andrzej Stasiuk, Jak zostałem pisarzem. Próba autobiografii intelektualnej
- Zbigniew Libera, Dariusz Foks, Co robi łączniczka?
- Mieczysław Abramowicz, Każdy przyniósł, co miał najlepszego
- Bożena Umińska-Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie
- Magdalena Tulli, Włoskie szpilki
- Igor Ostachowicz, Noc żywych Żydów
- Jacek Hugo-Bader, Dzienniki kołymskie
- Włodzimierz Nowak, Obwód głowy
Uwagi
W cyklu 2023:
W każdym semestrze student może z dowolnych przyczyn opuścić dwa seminaria. Nieobecność trzecia i kolejne powodują konieczność zaliczenia całego materiału omawianego na opuszczonych zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: