Gatunki, narracje, media - seminarium komparatystyczne 3001-C361LK1
Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych. Teoria będzie dla nas punktem wyjścia do analizy utworów literackich, filmów, gier komputerowych i innych form medialnych. Niektóre z zagadnień, które będą poruszane na zajęciach to: pytanie o to, co czyni tekst narracyjnym, teoria opowiadania Rolanda Barthesa, podstawowe modusy narracyjne w kinie (narracja klasyczna, narracja melodramatyczna, narracja modernistyczna, narracja postmodernistyczna), modernizm i postmodernizm jako systemy sygnifikacji w literaturze i w filmie, narracje niewiarygodne i pętle narracyjne we współczesnych tekstach. Będziemy ponadto zastanawiać się nad kategorią gatunku w literaturze i filmie – przyjrzymy się konkretnym gatunkom (western, horror), a także omówimy zjawisko hybrydyczności gatunkowej. Wybór tekstów do analizy zostanie dokonany po konsultacji z uczestnikami zajęć"
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą w języku polskim w zakresie badań komparatystycznych;
- ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa.
- ma dogłębną wiedzę z zakresu analizy komparatystyczne.
- zna na poziomie rozszerzonym metody badawcze właściwe dla komparatystyki.
- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
- samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, w szczególności w dziedzinie literaturoznawstwa, w tym literaturoznawstwa porównawczego
Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy oraz z uczciwością i rzetelnością w prowadzeniu sporów naukowych oraz ideowych
Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
Ma świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pierwszego roku seminarium Student otrzymuje na podstawie obecności na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności w każdym semestrze), a także na podstawie przygotowania następujących materiałów:
a. temat pracy;
b. bibliografia;
c. konspekt pracy;
d. jeden rozdział pracy.
Literatura
Przykładowa literatura
1. Charles F. (Rick) Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, "Kino" 1987, nr 6.
2. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359.
3. Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985.
4. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale, Warszawa 2012.
5. A. J. Greimas, "Elementy gramatyki narracyjnej", przeł. Z. Kruszyński, [w:] "Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia", oprac. H. Markiewicz, t. IV, cz. 1, Kraków 1992.
6. L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.
7. Narratologia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2004;
8. Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018.
9. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Warszawa 2015.
10. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź: NCKF 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: