Wokół modernizmu przełomu XIX i XX wieku 3001-C353LP1
Seminarium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i początku XX wieku oraz doskonaleniu sprawności interpretacyjnej. Dyskusje nad tekstami literackimi, a także tekstami z dziedziny historii literatury, filozofii, sztuki oraz idei, mają za zadanie przybliżyć uczestnikom zajęć problematykę modernizmu - zjawiska, które w dużej mierze ukształtowało obraz literatury i kultury przełomu XIX i XX wieku. W trakcie seminarium studenci zaznajamiają się z rozmaitymi ujęciami problematyki modernizmu, a także takich zjawisk kulturowych, jak np. dandyzm, flaneryzm, dekadentyzm, nihilizm, estetyzm, melancholia, które sytuują się w obrębie myśli modernistycznej. Seminarium przygotowuje również do napisania pracy licencjackiej i egzaminu licencjackiego.
Uczestnictwo w seminarium – 60 godzin,
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
1) wiedza:
- zna i rozumie problematykę modernizmu polskiego i europejskiego, a także takich zjawisk kulturowych, jak np. dandyzm, flaneryzm, dekadentyzm, nihilizm, estetyzm, melancholia, utopia i antyutopia, które sytuują się w obrębie myśli modernistycznej;
- zna i rozumie miejsce modernizmu w całości dziewiętnastowiecznej formacji kulturowej;
- zna i rozumie znaczenie i specyfikę badań nad literaturą i kulturą przełomu XIX i XX wieku;
- zna i rozumie etyczny wymiar badań naukowych oraz znaczenie refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
2) umiejętności:
- potrafi porównywać i krytycznie oceniać różne koncepcje teoretyczne i metodologiczne dotyczące zwłaszcza problematyki modernizmu i jej pokrewnych;
- potrafi rozróżniać oraz analizować zjawiska kulturowe i literackie charakterystyczne dla przełomu XIX i XX wieku w stopniu umożliwiającym mu podjęcie tej i problematyki na studiach II stopnia;
- potrafi konstruować dłuższą wypowiedź ustną w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji;
- potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium;
- po skończonym cyklu seminaryjnym potrafi ocenić poziom swej wiedzy.
2) kompetencje społeczne:
- jest gotów do samodzielnego gromadzenia i wykorzystywania we własnych projektach badawczych informacji naukową z zakresu historii literatury i kultury II połowy XIX i początku XX wieku;
- jest gotów do profesjonalnej dyskusji na temat historii literatury polskiej 2 poł. XIX wieku;
- jest gotów do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym.
Kryteria oceniania
Kryteria i metody oceniania:
- ocena ciągła (ocena bieżącego przygotowania do zajęć, ocena ciągła umiejętności studenta, ocena merytorycznego wkładu w dyskusję, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań problemowych, ocena pracy w grupie, ocena czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych, ocena umiejętności argumentacji),
- ocena umiejętności przygotowania pracy dyplomowej.
Praca licencjacka sprawdza efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności:
• orientacji w dziedzinie, której dotyczy praca;
• poprawnego posługiwania się terminologią właściwą dla wybranego obszaru badań;
• formułowania rozwiniętej, spójnej, logicznej, poprawnej językowo wypowiedzi pisemnej;
• zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem;
• samodzielnego selekcjonowania i analizowania zebranego materiału;
• sporządzania przypisów i bibliografii.
Egzamin licencjacki – trzy pytania zadane przez komisję, w tym co najmniej jedno związane z problematyką pracy, a pozostałe związane z problematyką seminarium licencjackiego określoną w sylabusie.
Literatura
Wybrana literatura:
- K. Wyka, „Modernizm polski”, Kraków 1959.
- „Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze”, red. R. Nycz, Kraków 1998.
- R. Nycz, „Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie”, Wrocław 1997.
- W. Bolecki, „Modernizm w literaturze polskiej XX wieku”, „Teksty drugie” nr. 4, 2002.
- A. Z. Makowiecki, „Wokół modernizmu: szkice”, Warszawa 1985.
- A. Mencwel, „Trzy modernizmy”, w: idem, „Wyobraźnia antropologiczna”, Warszawa 2006.
„Modernizm: spotkania”, pod red. E. Paczoskiej i L. Magnone, Warszawa 2008.
- M. Berman, „
M. Eksteins, „Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku”, Warszawa 1996.
- A. Bielik-Robson, „Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości”, Kraków 2000.
- „Modernistyczne źródła nowoczesności”, red. M. Dąbrowski, A.Z. Makowiecki, Warszawa 2003.
- A. Skrendo, „Poezja modernizmu”, Kraków 2005.
- Ch. Baudelaire, „Malarz życia nowoczesnego”, w: idem, „Rozmaitości estetyczne”, Gdańsk 2000.
- R. Zimand, „
- M. Dąbrowski, „Dekadentyzm współczesny. Główne idee, motywy i postawy modernistyczne w polskiej i niemieckojęzycznej literaturze XX wieku”, Izabelin 1996.
- T. Walas, „Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890-1905)”, Kraków 1986.
- R. Okulicz-Kozaryn, „Mała historia dandyzmu”, Poznań 1995.
M. Podraza-Kwiatkowska, Somnambulicy, dekadenci, herosi”, Kraków 1985.
- A. Baranowska, „Kraj modernistycznego cierpienia”, Warszawa 1981.
- J. Jedlicki, "Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności", Warszawa 2000.
- G. Steiner, „W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury”, Gdańsk 1993.
- C. Wilson, “Outsider”, Kraków 1959.
Podana powyżej lista będzie rozszerzona o wybrane wspólnie ze studentami dzieła z literatury polskiej i europejskiej (np. Flauberta, Huysmansa, Dostojewskiego, Manna, Baudelaire’a, Hessego, Hamsuna, Nietzschego, Barnesa, Przybyszewskiego, Wyspiańskiego, Żuławskiego, Nałkowskiej, Leśmiana, Micińskiego, Lemańskiego, Licińskiego itd.), a także – jeśli zajdzie potrzeba – o inne teksty historyków literatury, idei i filozofii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: