Historia literatury polskiej: romantyzm 3001-11A2LR
Celem wykładu jest syntetyczne przedstawienie literatury polskiego romantyzmu w układzie chronologicznym a także problemowym, z uwzględnieniem jej proweniencji europejskich, specyfiki rozwoju i wpływu na późniejszą kulturę polską. W wykładzie nakreślony zostanie kontekst europejski: przemiany w literaturze i kulturze schyłku oświecenia oraz zjawiska prekursorskie wobec romantyzmu (twórczość m.in. J.J. Rousseau, J.W. Goethego, F. Schillera, W. Blake'a). Przedstawione zostaną uwarunkowania historyczno-kulturowe narodzin literatury romantycznej na ziemiach polskich, jej najważniejsze zjawiska ideowo-estetyczne oraz scharakteryzowana zostanie odrębność literatury przedpowstaniowej – o bardziej uniwersalnym charakterze i problematyce – od twórczości po 1831 roku, zwłaszcza specyficznie polskiej historiozofii literatury emigracyjnej.
Ćwiczenia są poświęcone analizie wybranych tekstów literackich epoki romantyzmu. Mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego interpretowania i badania literatury i kultury pierwszej połowy XIX wieku. Szczegółowy program ćwiczeń ustalają prowadzący zajęcia.
W cyklu 2023:
1. Romantyczny początek… Kształtowanie się nowego obrazu świata i człowieka |
W cyklu 2024:
1. Romantyczny początek… Kształtowanie się nowego obrazu świata i człowieka |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (Student zna i rozumie:)
- miejsce i znaczenie wiedzy o literaturze romantyzmu w relacji do innych dyscyplin naukowych (takich jak kulturoznawstwo, filozofia, nauki o sztuce);
- podstawową terminologię dotyczącą zjawisk estetycznych charakterystycznych dla literatury i kultury romantyzmu (gotycyzm, frenezja, historyzm, indywidualizm, werteryzm, walterskotyzm, bajronizm, wallenrodyzm, tyrteizm, mesjanizm, profetyzm, prowidencjalizm, mistycyzm, ludowość, orientalizm, synteza sztuk itp.);
- historyczne oraz współczesne teorie i metodologie badań nad literaturą i kulturą XIX wieku;
- tematy i idee pisarskie wybranych twórców polskiej i europejskiej literatury romantycznej oraz dynamikę ich rozwoju;
- oddziaływanie dziedzictwa antycznego i biblijnego na literaturę romantyczną;
- rolę tradycji romantycznej w kształtowaniu literatury i kultury współczesnej, polskiej i europejskiej.
UMIEJĘTNOŚCI (Student potrafi:)
- samodzielnie rozwijać umiejętności niezbędne do prowadzenia badań nad literaturą romantyzmu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, a także wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje ze źródeł pisanych lub elektronicznych w celu wykorzystania ich w pracach badawczych;
- analizować i interpretować teksty literackie epoki romantyzmu, uwzględniając konteksty historyczny, kulturowy i cywilizacyjny oraz efektywnie wykorzystując opracowania naukowe;
- posługiwać się podstawowymi teoriami, metodologiami i pojęciami stosowanymi w badaniach nad literaturą romantyzmu;
- samodzielnie dobierać specjalistyczną terminologię, strategie argumentacyjne, formułować wnioski i konfrontować je z poglądami badaczy literatury romantycznej, poetyki i komparatystyki podczas dyskusji na tematy literaturoznawcze;
- wykazać się krytycznym stosunkiem do epoki romantyzmu, właściwie sytuować w niej zjawiska estetyczne, społeczno-kulturowe i cywilizacyjne;
- pisać prace na temat literatury romantyzmu i samodzielnie dobierać do nich adekwatną literaturę przedmiotu.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Student jest gotów do:)
- organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań;
- wzięcia etycznej odpowiedzialności za zawodowe wykorzystanie umiejętności literaturoznawczych i za trafność przekazywanej wiedzy o romantyzmie oraz kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu dyskusji i uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego romantyzmu dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie obecności, przygotowania do zajęć i aktywności, opracowania referatu oraz zaliczenia kolokwium dotyczącego materiału omawianego na zajęciach (w zależności od decyzji prowadzącego ćwiczenia). Student obowiązany jest napisać pracę roczną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie dwóch semestrów ćwiczeń oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pracy rocznej. Ocena z egzaminu ustnego jest końcową oceną z przedmiotu. Na egzaminie obowiązuje znajomość zagadnień poruszanych na wykładzie i ćwiczeniach oraz utworów i opracowań (w wyborze) podanych w liście lektur.
Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi
sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Szacowany nakład pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin (2 ECTS),
- udział w wykładzie: 60 godzin (2 ECTS),
- przygotowanie do ćwiczeń i do egzaminu: 150 godzin (5 ECTS),
- przygotowanie pracy rocznej: 30 godzin (1 ECTS).
Literatura
A. Lektury obowiązkowe
Znajomość tekstów z tej listy jest obowiązkowa dla wszystkich studentów.
Lata 1795-1821
Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
Jan Paweł Woronicz, Hymn do Boga
Maria Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca
Julian Ursyn Niemcewicz, Śpiewy historyczne (dwa wybrane utwory)
Alojzy Feliński, Hymn na rocznicę ogłoszenia Królestwa Polskiego
Kazimierz Brodziński, O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej
Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych
Adam Mickiewicz, wiersze filomackie (Oda do młodości, Pieśń filaretów, Żeglarz)
Lata 1822-1883
Adam Mickiewicz, Ballady i romanse (wybrane dwa utwory), Dziady cz. II i IV, Sonety (wybrane dwa utwory z cyklu odeskiego i dwa z cyklu krymskiego), Konrad Wallenrod, liryki rzymsko-drezdeńskie (wybrane dwa wiersze), Reduta Ordona, Dziady cz. III, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego, Pan Tadeusz, liryki lozańskie (wybrane dwa wiersze).
Antoni Malczewski, Maria
Seweryn Goszczyński, Zamek kaniowski
Juliusz Słowacki, 10 utworów lirycznych (pięć sprzed roku 1842 i pięć z okresu mistycznego); Kordian, Balladyna, Fantazy, Ksiądz Marek, Sen srebrny Salomei, Samuel Zborowski; Anhelli, Beniowski (pięć pierwszych pieśni), Genezis z Ducha, Król-Duch (rapsod I), listy do matki (trzy listy)
Zygmunt Krasiński, Mściwy karzeł i Masław, książę mazowiecki, Nie-Boska komedia, Legenda z Trzech myśli Ligenzy, Wstęp do Przedświtu, Psalm miłości; wybrane 9 listów do trzech różnych adresatów
Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy (wybrane dwie gawędy)
Aleksander Fredro, trzy komedie (w tym jedna z okresu późnego), Trzy po trzy
Józef Ignacy Kraszewski, wybrana jedna powieść historyczna i jedna współczesna (ew. ludowa)
Narcyza Żmichowska, Poganka
Cyprian Norwid, 10 utworów lirycznych (w tym 5 z Vade-mecum), Promethidion, Assunta, Pierścień wielkiej damy, Czarne kwiaty, Ad leones
Znajomość przynajmniej jednego utworu każdego z wymienionych poetów: Teofil Lenartowicz, Kornel Ujejski, Józef Bohdan Zaleski.
B. Lektury uzupełniające.
Na ocenę bardzo dobrą wymagana jest dodatkowo znajomość przynajmniej 10 lektur z listy uzupełniającej.
Lata 1795-1821
Cyprian Godebski, Grenadier filozof
Kantorbery Tymowski, Dumania żołnierza polskiego…
Wincenty Reklewski, dwa wiersze do wyboru
Alojzy Feliński, Barbara Radziwiłłówna
Kajetan Koźmian, ody napoleońskie (jeden wybrany utwór)
Zorian Dołęga Chodakowski, O Sławiańszczyźnie przed chrześcijaństwem
Lata 1822-1883
Adam Mickiewicz, Przemowa do I tomu Poezyj, Grażyna, tekst O krytykach i recenzentach warszawskich, wybrane dwa teksty publicystyczne („Pielgrzym Polski”, „Trybuna Ludów”), wybrane dwa wykłady z III kursu Prelekcji w College de France, wybrane dwa teksty towianistyczne.
Maurycy Mochnacki, O literaturze polskiej w wieku XIX (rozdział III)
Seweryn Goszczyński, Król zamczyska
Juliusz Słowacki, Mindowe, Maria Stuart, Horsztyński, Lilla Weneda, Książę Niezłomny, wybrane dwie powieści poetyckie, W Szwajcarii, Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu, Ojciec zadżumionych, Poema Piasta Dantyszka, Preliminaria peregrynacji…, List do Rembowskiego
Zygmunt Krasiński, Pan trzech pagórków, Agaj-Han, Irydion, Przedświt, Psalmy przyszłości
Cyprian Norwid, Rzecz o wolności słowa, Zwolon, Aktor, Białe kwiaty, Cywilizacja, Tajemnica Lorda Singelworth
Znajomość przynajmniej jednego utworu każdego z wymienionych poetów: Stefan Garczyński, Ryszard Berwiński, Gustaw Ehrenberg, Wincenty Pol, Włodzimierz Wolski, Władysław Syrokomla, Lucjan Siemieński, Mieczysław Romanowski.
C. LITERATURA OBCA
Na ocenę bardzo dobrą wymagana jest znajomość przynajmniej 5 tekstów obcych.
Jean Jacques Rousseau, Nowa Heloiza (fragmenty)
Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera, Faust (część I)
Friedrich Schiller, Zbójcy
Novalis, Hymny do nocy
Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, wybrane opowiadanie
Matthew Lewis, Mnich
George Byron, Don Juan (fragmenty), Kain lub Manfred, Giaur lub Korsarz
Edgar Allan Poe, wybrane opowiadanie
Mary Shelley, Frankenstein lub John Polidori, Wampir
François-René de Chateaubriand, René
Alfred de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku
Victor Hugo, wstęp do Cromwella
Gérard de Nerval, wybór liryków
Charles Baudelaire, wybór liryków
Aleksandr Puszkin, Eugeniusz Oniegin
Michaił Lermontow, Bohater naszych czasów lub Nikołaj Gogol, Rewizor
Taras Szewczenko, Hajdamacy
ZALECANE OPRACOWANIA
Słownik literatury polskiej XIX wieku. Opr. Alina Kowalczykowa, Józef Bachórz
Alina Witkowska, Ryszard Przybylski, Romantyzm
Maria Janion, Maria Żmigrodzka, Romantyzm i historia
Alina Kowalczykowa (red.), Idee programowe romantyków polskich
Alina Kowalczykowa (red.), Manifesty romantyzmu 1790-1830
Bogusław Dopart, Romantyzm
Jarosław Marek Rymkiewicz, Dorota Siwicka, Alina Witkowska, Marta Zielińska, Adam Mickiewicz. Encyklopedia
Stanisław Makowski, Eligiusz Szymanis, Adam Mickiewicz
Stanisław Makowski, Słowacki
Andrzej Waśko, Zygmunt Krasiński: oblicza poety
Janusz Maciejewski, Cyprian Norwid
Jarosław Marek Rymkiewicz, Aleksander Fredro jest w złym humorze
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: