Upadek i odradzanie się. Rzeczpospolita na przełomie (koniec XVII-XVIII w.) 2900-SD21UKOS
Seminarium tradycyjnie poświęcone jest dziejom Rzeczypospolitej rozpatrywanym z uwzględnieniem aspektu międzynarodowego w dobie wszechstronnego kryzysu ujawnionego w końcu XVII w i pogłębionego w czasach unii polsko - saskiej.
Tematy prac seminaryjnych, licencjackich i magisterskich dotyczyć mogą zarówno spraw stricte polskich (wewnętrznych i polityki zagranicznej, myśli politycznej), jaki i stosunków międzynarodowych Rzeczypospolitej z innymi państwami, zwł. Prusami, Austrią, Rosją, Francją czy Anglią w końcu XVII - XVIII w.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
- wybrane zagadnienia badanej epoki
- złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki
- standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej
- metody samodzielnego poszerzania wiedzy
Student potrafi:
- pracować w zespole badawczym
- przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania
- przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego
- poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki
- definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach
- opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii
- prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową
- recenzować prace naukowe
Student rozumie:
-problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia
- konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy
- rolę relacji mistrz-uczeń
- uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób
- konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
Związana ze zmienną w każdym semestrze tematyką seminarium, podana zostanie na początku semestru i może być modyfikowana w zależności od potrzeb
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: