Między historią Kościoła a historią religijności 2900-MK3-MHKR
Tematyka:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Wprowadzenie do tematyki. Znaczenie zagadnienia.
3. Specyfika źródeł proweniencji kościelnej.
4. Specyfika tematyki religijnej.
5. Tradycyjna historia Kościoła. Przykłady.
6. Historia religijności – przykłady.
7. Specyfika archiwów kościelnych. Organizacja i materiały. Warszawskie archiwa kościelne: Archiwum Archidiecezjalne Warszawskie; Archiwum Diecezji Warszawsko-Praskiej; Archiwum Sekretariatu Prymasa Polski; Archiwum Ośrodka Dokumentacji Życia i Kultu Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki.
8. Archiwa parafialne i zwarte w nich materiały dotyczącego XX wieku.
9. Pomoce naukowe historyka Kościoła. „Annuario Pontificio”, schematyzmy diecezjalne lub zakonnymi.
10. Ikonografia i filmografia dotycząca dziejów Kościoła XX w. Zbiory AAW, Instytutu Prymasowskiego, zasoby filmowe Sekretariatu Episkopatu Polski.
11. Źródła audio – niepublikowane dźwięki z posiedzeń KEP w zasobie Archiwum Sekretariatu Prymasa Polski.
12. Biografistyka świętych – czy koniecznie hagiografia?
13. Problem męczeństwa w historii kościoła i religijności.
14. Cud jako wydarzenie historyczne. Światopogląd historyka i jego znaczenie dla badań nad historią Kościoła i religijności.
15. Historia społeczna a historia Kościoła. Pokrewieństwa i różnice… Dorobek Instytutu Socjologii Kościoła Katolickiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student zna w stopniu pogłębionym problematykę współczesnych badań nad historią Kościoła i historią religijności, orientuje się w typach źródeł historycznych wykorzystywanych w badaniach nad historią Kościoła w XX w., miejscach ich przechowywania, zasady dostępu badaczy do nich, a także zna specjalistyczną terminologię dotyczącą warsztatu historyka dziejów Kościoła i religijności XX w.; potrafi określić specyfikę badawczą związaną z historią Kościoła i dziejami religijności XX w.
Kryteria oceniania
Ocena jest wystawiana na podstawie ustnego kolokwium końcowego obejmującego całość zagadnień poruszanych na zajęciach. Pomocniczym kryterium jest także aktywność studenta w trakcie semestru, jego konstruktywny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach oraz regularne przygotowywanie się do zajęć. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwa jest jedna nieobecność, każda następna wymaga osobnego ustnego zaliczenia u prowadzącego zajęcia).
Literatura
Literatura:
Archiwalia:
● Archiwum Archidiecezjalne Warszawskie;
● Archiwum ODŻIMBJP;
● Archiwum Sekretariatu Prymasa Polski;
● Archiwum Instytutu Prymasowskiego.
Opracowania:
D. Bednarski, Biskup Józef Gawlina jako opiekun Polaków na emigracji, Katowice 2019;
B. Cywiński, Ogniem próbowane., t. I i II, Warszawa 1981-1992;
A. Grajewski, Kompleks Judasza., Katowice 1998
I. Hałagida, Między Moskwą, Warszawą i Watykanem. Dzieje Kościoła reckokatolickiego w Polsce w latach 1944-1970, Warszawa 2013;
M. Koprowska, Życie religijne w powstaniu warszawskim, Warszawa 2022;
W. Kucharski, Listy milenijne, Wrocław 2020;
Metody pracy operacyjnej aparatu bezpieczeństwa wobec kościołów i związków wyznaniowych 1945–1989, red. A. Dziurok, Warszawa 2004;
R. di Mattei, Sobór Watykański II. Historia dotąd nieopowiedziana, Marki 2012;
V. Messori, Cud, Katowice 2000;
Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), Kraków 2006.
Ks. J. Naumowicz, Prawdziwe początki Bożego Narodzenia, Warszawa 2014;
J. Orlandis, Kościół katolicki w II połowie XX wieku, Radom 2007;
A. Riccardi, Stulecie męczenników. Świadkowie wiary XX wieku, Warszawa 2006;
ks. Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2002, Radom 2003;
J. Żaryn, Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: