Narzędzia cyfrowe w warsztacie historyka 2900-MK2-NCNH
Zajęcia służą przedstawieniu różnorodnych zasobów cyfrowych i cyfrowych narzędzi, które mogą być użyteczne w pracy historyka (np. internetowe bazy źródeł i opracowań, narzędzia pomagające w nauce odczytywania rękopisów, automatycznie odczytujące dawne pismo i pomagające w indeksowaniu treści źródeł). Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami m.in. cyfrowego edytorstwa źródeł, jak też nauczą się obsługiwać platformę do projektowania graficznego i nakręcą własny film popularnonaukowy. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania, oceny oraz krytycznego wykorzystania zasobów i narzędzi cyfrowych w praktyce badawczej studentów. Jednocześnie zajęcia pełnią rolę teoretycznego i praktycznego wprowadzenia do wybranych problemów historii cyfrowej, która rozumiana jest jako tworzenie i wykorzystywanie informatycznych narzędzi badawczych w pracy historyka.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna wybrane bazy danych i cyfrowe narzędzia użyteczne w pracy badawczej historyka. Ma podstawową wiedzę na temat edytorstwa cyfrowego, geohistorii, badań stylometrycznych i korpusowych, sposobach wykorzystania sztucznej inteligencji i problematyce wolnego dostępu do nauki. Rozumie korzyści i ograniczenia związane z wykorzystywaniem zbiorów i narzędzi cyfrowych w pracy historyka.
2. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, wykorzystywać i krytycznie ocenić różnego rodzaju zasoby i cyfrowe narzędzia. Umie także samodzielnie zaprojektować plakat i nakręcić krótki film popularnonaukowy.
3. Student ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnego podejścia do źródeł historycznych oraz znaczenia współpracy między historykami i specjalistami z sektora IT w zakresie udostępniania zróżnicowanych materiałów źródłowych, tworzenia nowych narzędzi badawczych oraz prowadzenia badań naukowych. Rozumie konieczność ciągłego rozwijania własnych kompetencji cyfrowych w zakresie umożliwiającym korzystanie z nowych narzędzi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Kryteria końcowej oceny:
– obecność na zajęciach (w ciągu semestru możliwe są maksymalnie trzy nieobecności: pierwsza jest bez konsekwencji, drugą i trzecią należy zaliczyć)
– bieżące przygotowanie (zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i przemyślenie ich) oraz merytoryczna i konstruktywna aktywność podczas zajęć
– wykonanie pracy domowej: zaprojektowanie plakatu z wykorzystaniem platformy Canva
– wykonanie pracy semestralnej (w parach lub małych grupach): nakręcenie krótkiego filmu (5–10 min.)
Literatura
Zob. „Zakres tematów”.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Wymagana jest znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie ze stron internetowych i lekturę artykułu naukowego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: