- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Od unii trzech królestw do Zjednoczonego Królestwa. Anglia za Stuartów 2900-MK1-UTK-OG
W 1603 r. po bezpotomnej śmierci Elżbiety I tron Królestwa Anglii i Irlandii objął najbliższy w kolejności dziedziczenia, król Szkocji Jakub VI, rozpoczynając jako Jakub I trwające ponad stulecie rządy dynastii Stuartów. Obfitowały one w ważne, a często i dramatyczne wydarzenia, które zmieniły na trwałe system polityczny. Towarzyszyły temu głębokie przemiany społeczno-kulturowe i rozwój gospodarczy, które uczyniły z Wysp Brytyjskich kolebkę europejskiej rewolucji naukowej oraz europejskiego oświecenia. Okres rządów Stuartów to również czas ekspansji kolonialnej – budowania podstaw przyszłej morskiej potęgi Wielkiej Brytanii. Nic więc dziwnego, że jest to jedna z najbardziej wnikliwie badanych epok w dziejach Wysp Brytyjskich. Badaniom towarzyszą historiograficzne spory i wielkie kontrowersje. W ostatnich trzech dekadach zakwestionowano wiele spośród funkcjonujących od końca XIX wieku, tez i opinii – m.in. na temat genezy wybuchu wojny domowej czy tzw. Chwalebnej
Rewolucji. Inaczej również, niż w przeszłości, postrzegane są dzieje Anglii – coraz więcej historyków rozpatruje je w kategoriach „historii Archipelagu”, akcentując wzajemne powiązania pomiędzy wydarzeniami w Anglii, Szkocji i Irlandii. Objęcie przez Jakuba VI, króla Szkocji, schedy po Tudorach zapoczątkowało Unię Trzech Królestw. Formalnie bowiem, syn Marii Stuart, nosił na swych skroniach trzy korony – był zarazem królem Anglii, Szkocji i Irlandii, z wszystkimi tego dobrymi i złymi konsekwencjami. Jednak podjęte przez Jakuba próby ściślejszego połączenia trzech odrębnych państw w Wielką Brytanię zakończyły się niepowodzeniem. Dopiero za rządów jego prawnuczki, Anny idea ta nabrała realnego kształtu. Zawarta w 1707 roku unia pomiędzy Szkocją a Anglią stanowiła kamień milowy w dziejach wzajemnych relacji. Jakie czynniki zadecydowały o jej zawarciu, to jedno z wielu pytań, które są dyskutowane w historiografii, a które znajdą odbicie w treści wykładu.
Uwaga: wykład będzie miał „anglocentryczny” charakter jako że dzieje Anglii będą w centrum naszych rozważań.
Główne wątki omawiane (niekoniecznie dokładnie w zaprezentowanej kolejności) w trakcie
wykładu:
Anglia, Szkocja, Irlandia na mapie siedemnastowiecznej Europy.
Rządy pierwszych Stuartów – Jakuba I i Karola I: wyzwania, polityka, osiągnięcia.
Ekspansja kolonialna – uwarunkowania, osiągnięcia, perspektywy.
Rewolucja czy wojna domowa (a może wojny domowe?) – spory w historiografii.
Anglia w drodze ku monarchii konstytucyjnej – restauracja Stuartów i geneza Chwalebnej Rewolucji.
Procesy integracyjne i dezintegracyjne – od unii trzech królestw do Wielkiej Brytanii.
Oblicze wyznaniowe Wysp Brytyjskich w czasach Stuartów.
Zmiany społeczne w Anglii w XVII w.
Rozwój kultury i życia umysłowego w Anglii w XVII w. Rewolucja naukowa.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu Studentka/Student:
(Wiedza)
Charakteryzuje różne tradycje historiograficzne i spory wokół oceny panowania dynastii Stuartów;
przedstawia, w ujęciu chronologiczno – problemowym, dokonania kolejnych władców z dynastii Stuartów, uwzględniając uwarunkowania polityczne i społeczne;
przedstawia genezę wojny domowej 1640 – 1660, uwzględniając główne nurty w dyskusji historiograficznej na ten temat;
przedstawia główne fazy wojny domowej, uwzględniając elementy ciągłości i zmiany
charakteryzuje, w ujęciu dynamicznym, sytuację społeczno – wyznaniową w Anglii XVII w.;
charakteryzuje zmiany ustrojowe w Anglii w l. 1660 - 1707;
przedstawia genezę, przebieg i następstwa tzw. Chwalebnej Rewolucji;
przedstawia genezę Wielkiej Brytanii, uwzględniając czynniki integrujące i dezintegrujące;
omawia różne aspekty ekspansji kolonialnej Anglii.
charakteryzuje rozwój kultury oraz życia umysłowego w Anglii w XVII wieku i wymienia najważniejsze osiągnięcia.
(Umiejętności)
Stosuje poprawną terminologię i pojęcia z zakresu problematyki wykładu;
porządkuje wedle kryteriów chronologiczno – problemowych wydarzenia z zakresu problematyki wykładu;
wyjaśnia genezę i ocenia konsekwencje wydarzeń z zakresu problematyki wykładu; uzasadnia swoje opinie, wykorzystując treści wykładu;
wyjaśnia genezę odmiennych ocen epoki Stuartów w historiografii.
(Kompetencje personalne i społeczne)
Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia oraz ocen;
pogłębia swoje kompetencje w zakresie metod pracy umysłowej, uczenia się i samoorganizacji.
Literatura
Dla zainteresowanych: tematyka omawiana podczas wykładu ma bardzo obszerną literaturę – niestety tylko niewielka jej część dostępna jest w języku polskim (część z dawniejszych prac zdezaktualizowała się w warstwie interpretacyjnej. W tym miejscu mogę polecić pracę Johna
Millera, Stuartowie: królowie Anglii i Szkocji, wydaną w 2008 r. przez wydawnictwo Bellona oraz pracę: B. Coward, P. Gaunt, Stuartowie: Anglia 1603 – 1714, wydane w 2020 przez wydawnictwo Astra. Obie książki mają swoje angielskie oryginały, ale niestety w BUW dostępny jest tylko The Stuart Age, Barrego Cowarda.
Syntetyczny charakter mają dostępne w BUW opracowania: The Oxford Illustrated History of Britain, ed. K.O. Morgan (kilka wydań) oraz The Oxford Illustrated History of Tudeor and Stuart Britain, ed. J. Morril (kilka wydań) – w obu obszerna bibliografia odsyłająca do literatury o charakterze monograficznym.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: