Nauki humanistyczne: Podstawy nauki o książce 2900-LZ-NHUM-KSI
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z rozwojem technik wytwarzania książki (rękopiśmiennej i drukowanej), organizacją jej społecznego obiegu i gromadzeniem (np. biblioteki, bibliofilstwo) oraz użytkowaniem. Naukę o książce (bibliologię) charakteryzują różne paradygmaty badawcze, jednym z nich jest ten, który eksponuje perspektywę historyczną. Badania nad dziejami książki doprowadziły do ukształtowania się subdyscyplin zajmujących się oddzielnymi jej elementami (np. kodykologia, inkunabulistyka, historia drukarstwa, tegumentologia) oraz różnymi aspektami procesów bibliologicznych. Podczas zajęć rozpatrywane będą zagadnie związane z wiedzą
o dawnej książce.
Wykaz problematyki:
1) Stan i problematyka badań nad historią książki (metodologia badań księgoznawczych);
2) Kultura książki w wiekach średnich;
3) Czynniki wpływające na rozwój drukarstwa europejskiego i początki czarnej sztuki;
4) Wybrane zagadnienia z historii książki drukowanej (XV–XX w.);
5) Kolekcjonerstwo książek (wybrane przykłady XV–XX w.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Studentka/Student:
posiada wiedzę ogólną w zakresie nauki o książce (bibliologii);
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu nauki o książce;
zna i rozumie: problematykę procesów utrwalania tekstów pisanych, przedstawień symbolicznych i obrazowych oraz jej determinanty cywilizacyjne na przestrzeni dziejów.
UMIEJĘTNOŚCI
Studentka/Student:
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie nauki o książce (bibliologii), kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
potrafi wskazać główne przemiany w zakresie kształtowania się i użytkowania książki;
potrafi przedstawić merytoryczną argumentację oraz stworzyć syntetyczne podsumowania, ukazujące najważniejsze instytucje, osoby i obiekty związane z funkcjonowaniem książki ocenić jej rolę i znaczenie w kulturze.
KOMPETENCJE
Studentka/Student:
posiada kompetencje do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa piśmienniczego;
uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona); aktywny udział w zajęciach; pozytywny wynik z zadań cząstkowych (np. kolokwium).
Literatura
Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
Bieńkowska B., Staropolski świat książek, Wrocław 1976.
Buchwald-Pelcowa P., Cenzura w dawnej Polsce. Miedzy prasą drukarską a stosem, Warszawa 1997.
Crane W., O zdobnictwie książek dawnych i nowych, Kraków 2018.
Kawecka-Gryczowa A., Biblioteka ostatniego Jagiellona – pomnik kultury renesansowej, Wrocław 1988.
Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984.
Splendor i wiedza. Biblioteka królewska Stanisława Augusta. Eseje, red. A. Dzięcioł, T. Jakubowski, Warszawa 2022.
Szwejkowska H., Książka drukowana XV–XVIII w., Wrocław 1983.
Vallejo I., Nieskończoność w papirusie : fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych, Katowice 2021.
Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: