Różne oblicza średniowiecznego miasta 2900-L-ROŚN
Ćwiczenia zostaną poświęcone wybranym zagadnieniom dotyczącym miast średniowiecznej Flandrii w XI-XIII w. Poprzez analizę źródeł historiograficznych zostanie zarysowana dynamika zmian w pozycji flandryjskich miast i mieszczaństwa, zaś dzięki pracy ze źródłami narracyjnymi, dokumentami oraz źródłami ikonograficznymi zostanie zaprezentowane szerokie podejście metodologiczne do badań nad średniowieczem.
Zajęcia rozpocznie analiza fragmentów wybranych źródeł z historii Flandrii, mająca na celu przybliżenie geograficzno-historycznej specyfiki regionu. Dzięki przywilejowi z Ypres przybliżone zostanie zagadnienie ordaliów w prawodawstwie miejskim. Fragmenty kroniki Waltera z Thérouanne oraz wybrane rozdziały „Powieści o lisie” będą pretekstem do zastanowienia się nad rolą pojedynku sądowego w XII-wiecznej Flandrii. Fragmenty statutu gildii kupców z Saint-Omer pozwolą na przybliżenie zjawiska gildii (kupieckich i nie tylko) w basenie Morza Północnego w ujęciu komparatystycznym. 95 rozdział kroniki Galberta z Brugii będzie punktem wyjścia do analizy wpływów gregoriańskich na terenie hrabstwa Flandrii w pierwszej poł. XII w., a także do analizy politycznej roli brugijskiego mieszczaństwa. „Liber Floridus” – średniowieczna encyklopedia napisana w Saint-Omer pozwoli na przyjrzenie się średniowiecznej mentalności i horyzontom badawczym flandryjskich duchownych. Fragmenty „Mondiae” Guiberta z Nogent oraz wybrane źródła ikonograficzne będą okazją do zastanowienia się nad znaczeniem snów w średniowiecznych narracjach. Fragmenty utworów Beatrycze z Nazaretu będą pretekstem do przyjrzenia się zjawisku flandryjskich beginaży. Analizując fragmenty “De Rebus in Administratione Sua Gestis” Sugera przyjrzymy się średniowiecznym katedrom – ich znaczeniu, początkom gotyku (nie tylko jako stylu architektonicznego), ich charakterystycznym elementom. Ostatnie zajęcia zostaną poświęcone sztuce Flamandzkich Prymitywistów poprzez analizę ich wybranych obrazów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- specyfikę źródeł związaną z badaniem średniowiecznych miast; rozpoznaje metody badawcze stosowane przez historyków zajmujących się miastami w średniowieczu; umie analizować wybrane rodzaje źródeł do badania dziejów średniowiecznych miast i mieszczaństwa (K_W01);
- wybrane zagadnienia z historii miast i mieszczaństwa w średniowieczu oraz złożoność problemów badawczych dotyczących miejskich badań, ze szczególnym naciskiem na przenikanie problematyki społeczno-gospodarczej, prawnej i kulturowej w badaniach nad średniowiecznym miastem (K_W02);
- wybrane teorie, prądy i szkoły badawcze związane z historycznymi badaniami nad miastami (K_W04);
- w jaki sposób uczestniczyć w dyskusji o charakterze naukowym i popularnonaukowym na tematy poruszane na zajęciach (K_W08).
Absolwent potrafi:
- scharakteryzować wybrane kierunki badań historycznych dotyczące badań nad średniowiecznymi miastami we Flandrii (K_U05);
- prowadzić dyskusję naukową z wykorzystaniem krytycznej analizy źródeł i literatury przedmiotu (K_U06);
- posługiwać się specjalistyczną terminologią nauk historycznych i podstawową terminologią wybranych nauk humanistycznych i społecznych w wypowiedziach ustnych (K_U07);
- śledzić postęp badań w obszarze swoich zainteresowań historycznych oraz samodzielnie rozszerzać wiedzę (K_U12).
Absolwent jest gotów do:
- korzystania z wiedzy historycznej jako narzędzia do poznawania współczesnych zjawisk i procesów (K_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, przygotowanie i aktywny w nich udział. Przygotowanie obejmuje przeczytanie tekstów źródłowych oraz znajomość literatury przedmiotu. Będzie ono weryfikowane podczas grupowych dyskusji nad omawianym tematem (ocena ciągła aktywności).
Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze, z czego dwie muszą być odpracowane na dyżurze.
Literatura
Omówiona szczegółowo w części B sylabusa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: