Archeologia Bliskiego Wschodu w epoce żelaza 2800-PO-BWZ
Konwersatorium obejmie obszar (Anatolia, Syro-Palestyna, Mezopotamia) przywołany w 1. części cyklu (Iran/Persja, Wyżyna Armeńska - wyodrębnione w dalszych konwersatoriach bloku), w epoce żelaza, do czasów dominacji perskiej (ca. 1200 - 500 p.n.e.; w przypadku kultury babilońskiej nie wykluczona kontynuacja do I w. n.e.).
Podejmiemy po części tematy zaistniałe w I. części (historia badań, rozmaite sposoby korzystania ze środowiska naturalnego - jego zasoby i ograniczenia, etniczne i lingwistyczne tło oraz konteksty kulturowe, "wędrówki ludów"),
dopełniając ten zestaw j/n:
- Aszur-Niniwa - wędrująca stolica Asyrii, pałace i świątynie
- Babilon - ostatnia metropolia starożytnej Mezopotamii
- miasta prowincjonalne - skale i struktura
- mapy imperiów i mapy krain ościennych - dokumentacja tekstowa i relacje archeologiczne
- kto pisał, kto czytał - co znajdują archeolodzy: o archiwach i bibliotekach Starożytnego Wschodu
- władcy, kapłani, dworzanie - ceremonie i rytuały w tekstach i ikonografii
- religia "plebejska": czy/jak możemy ją określać?
- sztuka wojenna i techniki oblężnicze
- wokół Samarii i Jerozolimy: wybrane zagadnienia historii i archeologii
- "wspólne i odrębne" - motywy i style przedstawień i dekoracji, inspiracje, zapożyczenia, interpretacje
- spuścizna Wschodu - przekazy, szlaki, pośrednicy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
Ma wiedzę na tematy poruszane na zajęciach, zna i rozumie odnośne pojęcia i terminy oraz najważniejsze zagadnienia związane z archeologią epoki brązu na Bliskim Wschodzie. Rozumie znaczenie starożytnego Bliskiego Wschodu w rozwoju cywilizacyjnym. Posiada umiejętność charakteryzowania podstawowych procesów rozwojowych oraz ewolucji kultury materialnej. Potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować i interpretować źródła archeologiczne. Potrafi zdobywać wiedzę oraz prezentować wyniki badań, dokonując syntetycznego ich podsumowania. Jest przygotowany do wykorzystania pozyskanej wiedzy w dalszym toku specjalizacji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru na podstawie aktywności "konwersatoryjnej" - obecność, aktywność, przygotowanie uzgodnionych tematów (prezentacja/referat). Zamknięcie cyklu (I+II sem., 60 godz.) - egzamin (pisemny lub ustny, procedura otwarta, do ustalenia wedle "zaistniałej sytuacji").
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Poza publikacjami ogólnymi (podręczniki, "Companions", etc.) wskazanymi dla I semestru, obejmującymi też epokę żelaza, sięgniemy ponadto do:
W. Andrae, Das wiedererstandene Assur Leipzig 1938/Muenchen 1977
E. Frahm (red.), A Companion to Assyria, Hoboken 2017
F. Joannes, Historia Mezopotamii w I. tysiącleciu przed Chrystusem, Poznań 2007
R. Koldewey, Das wieder erstehende Babylon, Leipzig 1912/Muenchen 1990
J. Laessoe, Ludy Asyrii, Warszawa 1972
M. Liverani, Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010
J. Meuszyński, Odkrywanie Mezopotamii, Warszawa 1977
J. Reade, Assyrian Sculpture, London 1983-2016
E. Stern, Archaeology of the Land of the Bible vol. II: The Assyrian, Babylonian, and Persian Periods (732-332 B.C.E.), New York - London 2001
Przy podejmowaniu problemów szczególnych regionów, stanowisk, rodzajów zabytków itp., stosownie rozbudujemy kwerendę literatury i źródeł.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: