Archeologia Rzymu II 2800-PO-ARII-C
Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z
archeologią prowincjonalnorzymską poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania związane z życiem codziennym w odniesieniu do różnych stanowisk archeologicznych rzymskiego imperium. Spróbujemy wspólnie zastanowić się jakie procesy kulturowe zachodzą w społeczeństwach żyjących we wspólnych ramach określonych przez rzymskie wzorce kulturowe. Przedmiotem zajęć będą ogólne wiadomości wprowadzające do omawianego tematu, takie jak: geografia i administracja imperium oraz topografia granic imperium. W dalszej kolejności postaram y się przyjrzeć bardziej szczegółowym zagadnieniom takim jak bazy wojskowe, materiały i techniki budowlane, religia w prowincjach, ubiór i biżuteria mieszkańców prowincji, aspekty materialne życia codziennego (higiena, czas wolny, posiłki), drogi i podróże w prowincjach, handel i transport, edukacja i piśmiennictwo, nekropole i pomniki sepulkralne, architektura i kultura materialna późnego antyku. Poszczególne zajęcia pomogą studentom zapoznać się ze stanowiskami archeologicznymi, zrozumieniem ich rozplanowania oraz charakterem zabytków ruchomych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania związane z życiem codziennym Rzymian. Tematy te będą starały się przedstawić pewną różnorodność prowincji rzymskich w taki sposób, aby uświadomić słuchaczom wielokulturowość imperium. Zajęcia będą opierały się na zapoznaniu się z materiałem źródłowym - kategoriami zabytków najczęściej odkrywanymi na wykopaliskach.
W podsumowaniu spróbujemy zastanowić się czym była romanizacja, akulturacja mieszkańców imperium, kryzysy związane ze zjawiskami takimi jak pandemie, czy sytuacja polityczno-gospodarcza, i czy można te wzorce porównywać ze zjawiskami znanymi nam z najnowszej historii.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć po ukończeniu kursu zna podstawowe pojęcia i
terminologię stosowaną w archeologii starożytnego Rzymu i prowincji (K_W02), ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społeczeństwie rzymskim, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W04), ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii rzymskiego imperium (K_W08), zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury prowincjonalnorzymskiej (K_W09), ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15). W zakresie umiejętności uczestnik zajęć potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U04), posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii prowincjonalnorzymskiej (K_U09), wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13), rozpoznaje, wykorzystuje, analizuje i klasyfikuje źródła archeologiczne charakterystyczne dla omawianego okresu i terytorium (K_U12), wykrywa proste zależności między artefaktami, a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13). Student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych dotyczących imperium rzymskiego ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04), wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury prowinjonalnorzymskiej i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05).
Kryteria oceniania
Oceniane będą przygotowanie i zaangażowanie w dyskusję nad omawianymi tematami oraz poziom nabytejwiedzy studenta na tematy zrealizowane podczas zajęć.
Egzamin odbędzie się na koniec zajęć (semestru) i będzie miał formę pisemną bądź ustną (w zależności od sytuacji epidemicznej).
Literatura
Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004
Cornell, T., Matthews, J., Rzym, Wielkie kultury świata, Warszawa 1999.
Ostrowski, J., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999.
Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka-Bravo (ed.), t. 1-3, Warszawa 1979–1999.
Åhlfeldt, J., Digital Atlas of the Roman Empire (https://dh.gu.se/dare/)
Uwaga: Literatura i materiały uzupełniające do poszczególnych tematów będą podawane w trakcie zajęć.
W cyklu 2023L:
Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004. |
W cyklu 2024L:
Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: