- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tysiąc światów. U śródziemnomorskich podstaw współczesnej Europy 2800-DWTYSIAC-OG
Współczesna Europa, zjednoczona w większości Unią Europejską, jest tworem stosunkowo nowym, jeśli bierzemy pod uwagę historię obecności gatunku homo sapiens na kontynencie sięgającą przynajmniej 50 tys. Aby lepiej rozumieć rzeczywistość społeczną, polityczną czy kulturową Europy, niezbędne jest, aby sięgnąć po dziedzictwo cywilizacji rozwijających się w minionych tysiącleciach w basenie Morza Śródziemnego. Prowadzący zajęcia, wspólnie z ich uczestnikami, przedstawi w formie wykładów podstawowe etapy rozwoju tych cywilizacji, posługując się przykładami z zakresu archeologii, językoznawstwa, sztuki czy nauk o życiu i o ziemi. W szczególności omówione zostaną problemy związane z geografią i historią Europy powiązaną z przeszłością Morza Śródziemnego zdominowanego przez Greków, Fenicjan, a następnie Rzymian, przez wielkie religie monoteistyczne, wreszcie przez energię reprezentowaną w okresie późnej starożytności (IV-VII w. n.e.) przez ludy autochtoniczne, najeźdźców z Azji czy Arabów. Świat ten nieodmiennie podzielony był na ‘tysiąc mniejszych światów” wyróżniających się ze względu na geografię, język. Wszystkie powyższe informacje służyć mają lepszemu zrozumieniu, dlaczego Europa przybrała kształt administracyjny, etniczny czy religijny jaki znamy obecnie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U01, K_U04, K_U10, K_U13, K_U20
Kryteria oceniania
Zajęcia w formie konwersatorium opierać się będą o wykłady oraz wspólną pracę prowadzącego i uczestników. Wykłady mają inspirować uczestników do dyskusji. Uczestnicy zajęć mają za zadanie przygotować na koniec semestru esej w języku polskim lub angielskim. Tematy esejów będą odpowiadać indywidualnym zainteresowaniom uczestników konsultowanym z prowadzącym zajęcia. Oceniana też będzie obecność i aktywność podczas cotygodniowych spotkań.
Literatura
Alcock, Susan E., and Osborne, Robin, Classical Archaeology (Malden, MA: Blackwell, 2007), BLACKWELL STUDIES IN GLOBAL ARCHAEOLOGY.
Bowersock, G. W., Brown, Peter Robert Lamont, and Grabar, Oleg, Interpreting Late Antiquity: Essays on the Postclassical World (Cambridge, Mass: Belknap Press of Harvard University Press, 2001).
Broodbank, C. 2013. The Making of the Middle Sea: A History of the Mediterranean from the Beginning to the Emergence of the Classical World. London and New York: Thames and Hudson andOxford University Press.
Heather, P. J., The Fall of the Roman Empire (London: Macmillan, 2005).
Kennedy, H., N. 2007, The Great Arab Conquests. How the Spread of Islam Changed the World we Live In, Phoenix, London.
Wickham, Chris, The Inheritance of Rome: A History of Europe from 400 to 1000 (London: Allen Lane, 2009).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: