- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ewolucja człowieka 2800-DWEWOL-OG
Wykład stanowić będzie podróż przez historię powstania
naszego gatunku, tak, aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego
jesteśmy dziś tym kim jesteśmy, skąd wynika nasz wygląd i
fizjologia, sposób myślenia i możliwości motoryczne ale też
nasze potrzeby społeczne. Jakie czynniki wpłynęły na to jak
wygląda, myśli i co potrafi obecny człowiek współczesny.
W trakcie kolejnych zajęć będziemy śledzić krok po kroku
kolejne gatunki hominidów. Dowiecie się Państwo jak, kiedy i
dlaczego to wszystko się zaczęło i jak potoczyły się losy
różnych linii ewolucyjnych haminidów. Jak na naszą ewolucję
wpływały zmiany klimatu i środowiska. Kiedy zaczęliśmy
chodzić na dwóch nogach, mówić, marzyć, kłamać i tańczyć.
Jak przebiegała ewolucja naszego mózgu i dlaczego tak
bardzo sprzężona była z dietą. Gdzie powstaliśmy i jak udało
nam się zasiedlić niemal cały świat, oraz z kim po drodze
przyszło nam się spotkać i jakie to miało konsekwencje dla
tego kim dziś jesteśmy.
Wykład oparty jest o najnowsze wyniki badań
paleoantropologów i archeologów. Stanowić więc będzie
najbardziej aktualny zestaw hipotez, jakie można wysnuć na
podstawie aktualnej wiedzy. Podczas wykładu dowiedzą się
Państwo też jak zmieniało się nasze rozumienie ewolucji oraz
jak i dlaczego każde nowe znalezisko ma szanse wywrócić
całą żmudnie budowaną narrację do góry nogami.
Zapraszam na fascynującą podróż przez ewolucję człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W06; K_W07; K_W08; K_W10, K_W14, K_W15
ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi
dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk
przyrodniczych i ścisłych
rozumie związek między osiągnięciami paleontologii, paleogenetyki,
geologii, paleobotaniki a możliwościami ich wykorzystania w
archeologii
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i
najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie możliwości analiz
paleośrodowiskowych
ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych
strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych
ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich
wykorzystania przez dawne społeczności
Umiejętności: K_U02; K_U05; K_U10; K_U13
Student umie:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
informacje pozyskane z różnych analiz intersdyscyplinarnych
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie
złożoności i udziału kultury w ewolucji czło-
wieka
rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z
kontekstem
wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami
kulturowymi i społecznymi
Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04; K_K05
Student jest gotów do:
wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest
świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów
krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych z
wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji
wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej
natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla
odtworzenia przeszłości człowieka
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny z zestawem pytań otwartych i testowych.
Łącznie można zdobyć 100pkt
Skala ocen
100-86- bdb
85-71-db
70-51- dst
50-0- ndst
Literatura
The World Before Us: How Science is Revealing a New Story
3
of Our Human Origins, Tom Higham, 2021. ISBN:
9780241440674
Kindred: Neanderthal Life, Love, Death and Art, Rebecca
Wragg Sykes, 2020. ISBN: 9781472937490
Who We Are and How We Got Here, David Reich, 2019.
ISBN: 9781101873465
Our Human Story: Where We Come From and How We
Evolved, Louise Humphrey and Chris Stringer, 2018. ISBN:
9780565093914
The Creative Spark: How Imagination Made Humans
Exceptional
Agustín Fuentes, 2017. ISBN: 9781101983942
The Invaders: How Humans and Their Dogs Drove
Neanderthals to Extinction, Pat Shipman, 2015, ISBN: 978-0-
674-73676-4
Neanderthal Man: In Search of Lost Genomes, Svante
Pääbo, 2014. ISBN: 9780465020836
Dodatkowa literatura będzie podawana na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: