- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zanim powstały cywilizacje. Oblicza archeologii pradziejowej 2800-DWCYW-OG
Wykład ma charakter popularnonaukowy i skierowany jest do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych archeologią. Celem wykładu jest przedstawienie słuchaczom wybranych aspektów z zakresu szeroko pojętej archeologii pradziejowej, zajmującej się najstarszymi dziejami człowieka. W pierwszej kolejności studenci zapoznają się z podstawową terminologią i metodologią archeologiczną. Następnie, tematyka wykładu koncentruje się wokół kluczowych zjawisk kulturowych dokonujących się w zakresie materialnym, gospodarczym, społecznym, duchowym w społecznościach zbieracko – łowieckich i rolniczo-hodowlanych na obszarze Starego Świata, poprzedzających powstanie cywilizacji basenu Morza Śródziemnego.
Przykładowe zagadnienia objęte tematyką wykładu:
- Archeologia jako dziedzina nauki – warsztat pracy archeologa, rodzaje źródeł archeologicznych oraz metody ich datowań i analizy.
- Zanim pojawił się Homo Sapiens.
- Modele gospodarcze i osadnicze społeczności zbieracko – łowieckich i rolniczo-hodowlanych.
- Początki rozwoju rolnictwa - postęp czy konieczność?
- Początki rozwoju architektury.
- Sztuka i wierzenia w pradziejach.
- Przedmioty codziennego użytku i symbolika w życiu człowieka czasów prehistorycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie nauk historycznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01)
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, z uwzględnieniem podstawowej terminologii i teorii badawczych (K_W04)
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06)
- rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii (K_W07)
- ma podstawową wiedzę o rozwoju człowieka w pradziejach i jego strategiach adaptacyjnych zależnych od różnych warunków środowiskowych (K_W14)
W zakresie umiejętności student:
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii (K_U09)
- wykrywa proste zależności między artefaktami, a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05)
- podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06)
- uznania społecznej roli archeologii (K_K10)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu obejmującego zagadnienia poruszane podczas zajęć. Przeprowadzany w sesji letniej, po zakończeniu wykładów.
Literatura
P. Bahn, Archeologia – bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 1997
P. Bieliński, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki wytwórczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985
J. A. Gierowski, S. Grodziski, J. Wyrozumski (ed.), Wielka historia świata, t. 1-2, Kraków 2004-2005
J. K. Kozłowski, S. K. Kozłowski, Człowiek i środowisko w pradziejach, Warszawa 1981
D. Ławecka, Wstęp do archeologii, Warszawa 2000
C. Renfrew, P. Bahn, Archeologia. Teoria, metody, praktyka, Warszawa 2002
M. Tobolczyk, Narodziny architektury, Warszawa 2000
A. Wierciński, Magia i religia, Warszawa 1997
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: