Archeologia rzymskiego pogranicza. Kontakty świata śródziemnomorskiego z ludami ościennymi 2800-DSPOG
Świat śródziemnomorski w dobie rzymskiej dominacji, a następnie rozwoju chrześcijaństwa był świadkiem prawdziwej globalizacji. Niezależnie od oddalenia od ośrodka władzy, mimo niejednokrotnie silnych lokalnych tradycji, bez mała każdy zakątek świata podbijanego przez Rzymian podlegał wpływom kultury grecko-rzymskiej. Ich efekty można zauważyć nie tylko w sferze polityki czy języka, lecz także w procesach ekonomicznych, zmianach społecznych i kulturalnych, w architekturze i sztuce danego regionu. Równocześnie toczyły się silne procesy akulturacyjne pozwalające dojść do głosu lokalnym społecznościom i ich tradycjom. Ten specyficzny dialog chcemy badać i opisywać metodami właściwymi dla archeologii pogranicza.
Uczestnicy seminarium będą wybierać i opracowywać tematy prac magisterskich, których problematyka powinna dotyczyć procesów zachodzących na styku kultury grecko-rzymskiej oraz kultur prowincjonalnych, lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem okresu cesarstwa. Pomocą w wyborze służyć będzie lista tematów sporządzona przez prowadzących, wśród których część dotyczyć będzie materiału zabytkowego pochodzącego z badań terenowych organizowanych przez prowadzących.
Zakres tematyczny seminarium:
1. Geografia, problemy lokalnej historii i administracji cesarstwa rzymskiego
2. Miasta prowincjonalnorzymskie (status, stanowiska, topografia, architektura)
3. Kultura materialna w wydaniu prowincjonalnym (wybrane kategorie zabytków ruchomych)
4. Wojsko rzymskie i uzbrojenie
5. Epigrafika łacińska w warsztacie archeologa prowincjonalnorzymskiego (typy zabytków, bazy danych, katalogi)
6. Gospodarka i handel w cesarstwie rzymskim
7. Infrastruktura (drogi, akwedukty, kopalnie)
8. Ikonografia (wybrane tematy związane z armią lub sztuką prowincjonalną)
9. Religia rzymska (bóstwa, miejsca i świadectwa kultu)
Tematy pytań egzaminacyjnych na obronie pracy magisterskiej w ramach seminarium "Archeologia rzymskiego pogranicza"
1. Opis geograficzny granic Cesarstwa Rzymskiego
2. Historia powstania idei prowincji rzymskich a źródła do wiedzy nad administracją rzymską
3. Świadectwa archeologiczne konfliktów Rzymu i Barbaricum w materiale archeologicznym
4. Kultura materialna prowincji rzymskich a problem romanizacji i innych procesów kulturowych
5. Kultura materialna armii rzymskiej
6. Świadectwa archeologiczne migracji ludów ościennych na tereny Cesarstwa
7. Świadectwa archeologiczne kultury duchowej prowincji rzymskich
8. Zastosowanie metod nauk ścisłych i przyrodniczych w studiach nad archeologią prowincji rzymskich
9. Świadectwa archeologiczne życia gospodarczego w prowincjach rzymskich
10. Architektura mieszkalna w prowincjach rzymskich
11. Budowle publiczne w studiach nad archeologią prowincji rzymskich
12. Wymiana handlowa pomiędzy prowincjami rzymskimi – świadectwa archeologiczne
W cyklu 2023:
Świat śródziemnomorski w dobie rzymskiej dominacji, a następnie rozwoju chrześcijaństwa był świadkiem prawdziwej globalizacji. Niezależnie od oddalenia od ośrodka władzy, mimo niejednokrotnie silnych lokalnych tradycji, bez mała każdy zakątek świata podbijanego przez Rzymian podlegał wpływom kultury grecko-rzymskiej. Ich efekty można zauważyć nie tylko w sferze polityki czy języka, lecz także w procesach ekonomicznych, zmianach społecznych i kulturalnych, w architekturze i sztuce danego regionu. Równocześnie toczyły się silne procesy akulturacyjne pozwalające dojść do głosu lokalnym społecznościom i ich tradycjom. Ten specyficzny dialog chcemy badać i opisywać metodami właściwymi dla archeologii pogranicza. |
W cyklu 2024:
Świat śródziemnomorski w dobie rzymskiej dominacji, a następnie rozwoju chrześcijaństwa był świadkiem prawdziwej globalizacji. Niezależnie od oddalenia od ośrodka władzy, mimo niejednokrotnie silnych lokalnych tradycji, bez mała każdy zakątek świata podbijanego przez Rzymian podlegał wpływom kultury grecko-rzymskiej. Ich efekty można zauważyć nie tylko w sferze polityki czy języka, lecz także w procesach ekonomicznych, zmianach społecznych i kulturalnych, w architekturze i sztuce danego regionu. Równocześnie toczyły się silne procesy akulturacyjne pozwalające dojść do głosu lokalnym społecznościom i ich tradycjom. Ten specyficzny dialog chcemy badać i opisywać metodami właściwymi dla archeologii pogranicza. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- KW_03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
- KW_04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
- KW_09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych
- KW_12 zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
- KW_13 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych
- KW_14 zna i rozumie zaawansowane metody analizy rozmaitych wytworów dawnych społeczności z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach ścisłych i naukach o życiu
- KW_15 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa
- KU_01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji
- KU_02 potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji
- KU_03 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień
- KU_04 potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii
- KU_05 potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów
- KU_06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym
- KU_07 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi
- KU_08 posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej
- KU_11 potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.
- KU_ potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.
- K_K01 jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów
- K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji
- K_K05 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
- K_K12 jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
- K_K13 jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii
- K_K16 jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest złożenie pracy dyplomowej (magisterskiej) regulaminowym w terminie.
Literatura
Literatura podawana jest indywidualnie, w zależności od potrzeb i zainteresowań studentów, a także w powiązaniu z wybranym tematem pracy magisterskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: