Starożytny Bliski Wschód 2800-DS001
Problematyka seminarium obejmuje zagadnienia związane z kulturami funkcjonującymi na terenie Bliskiego i Środkowego Wschodu (od Wyżyny Irańskiej, Mezopotamię po Lewant i od ujścia Gangesu po Kaukaz ) począwszy od epoki brązu po koniec panowania Sasanidów na terenie Środkowego Wschodu, Mezopotamii i Zatoki Perskiej oraz po epokę hellenistyczną na terenie Syro-Palestyny i Anatolii. W bieżącym roku akademickim głównym tematem dyskusji seminaryjnych będą najnowsze odkrycia archeologiczne, nowe techniki, nowe podejścia badawcze i ich wpływ na rekonstrukcje systemów kulturowych społeczeństw tych regionów.
Studenci, którzy wybiorą to seminarium jako seminarium główne będą zobowiązani do przedstawienia postępów w przygotowaniu do pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii (K_W02);
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych (K_W03);
ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię (K_W04);
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13);
potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04);
potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów (K_U05);
posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08);
potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U11);
potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U12);
potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego (K_U19);
jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01);
jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02);
jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03);
jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12)
jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13)
Kryteria oceniania
Studenci kończą seminarium pracą magisterką, pozostali pracą seminaryjną. Zarówno praca seminaryjna jak i magisterska ma stanowić dowód umiejętność formułowania pytań badawczych w stosunku do wybranej kategorii źródeł, posiadania umiejętności formułowania własnych wniosków, argumentowania i tworzenia syntetycznych podsumowań, z uwzględnieniem różnych poglądów
Literatura
Literatura dobierana w zależności od omawianych problemów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: