Dolina Nilu po faraonach. Wybrane aspekty kultur Egiptu i Nubii od III w. p.n.e do XV w. p.n.e 2800-DPNILFA
Zajęcia dotyczą tematyki z zakresu archeologii, epigrafiki i papirologii w Dolinie Nilu po
epoce faraońskiej. Obejmuje okres grecko-rzymski w Egipcie, meroicki w Nubii oraz
średniowiecze w Dolinie Nilu.
W ciągu roku uczestnicy będą omawiać podejście metodologiczne do pisania pracy
licencjackiej i przedstawiać postępy swoich prac w formie prezentacji.
Omawiane będą po kolei: okres, którego dotyczyć będzie praca, wybrana literatura,
konspekt, poszczególne zagadnienia bądź rozdziały i wreszcie podsumowanie oraz
całość pracy.
Uczestnicy poznają przydatne narzędzia przy pisaniu prac naukowych, w szczególności
łączące wykorzystywanie źródeł tekstowych i archeologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
- student zna podstawową terminologię związaną z archeologią, historią i kulturą
piśmienną Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;
- student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę w zakresie metodologii i terminologii
dotyczących badań nad kulturą Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i
średniowiecznej;
- student posiada podstawową wiedzę o rozwoju archeologii, historii i kultury
piśmiennej Egiptu i Nubii oraz najnowszych odkryciach na terenie Egiptu i północnego
Sudanu;
- student rozumie podstawowe metody analizy i odtwarzania Egiptu post- faraońskiego
oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej na podstawie źródeł archeologicznych i
tekstowych;
- student potrafi zanalizować i zinterpretować na poziomie podstawowym informacje z
publikacji dotyczących kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i
średniowiecznej;
- student potrafi wykorzystać i analizować informacje o źródłach archeologicznych i
tekstowych wykorzystując w tym celu wiadomości z literatury naukowej Egiptu post-
faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;
- student potrafi ocenić i stosować pojęcia z zakresu archeologii, historii i kultury
piśmiennej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej
przy wykorzystaniu różnych źródeł;
- student potrafi samodzielnie interpretować źródła archeologiczne i tekstowe
wykorzystując odpowiednie metody badawcze, które następnie potrafi przedstawić;
- student potrafi samodzielnie zdobyć informacje i rozwijać warsztat badawczy pod
kierunkiem opiekuna naukowego;
- student potrafi zastosować podstawowe pojęcia dotyczące kultur Egiptu post-
faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;
- student umie sklasyfikować i dokumentować źródła tekstowe i wytwory kultury
materialnej Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;
- student potrafi analizować i klasyfikować źródła archeologiczne i tekstowe w
zakresie archeologii Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii późno-antycznej i
średniowiecznej;
- student potrafi na podstawie znalezisk archeologicznych i tekstowych oraz literatury
tematu scharakteryzować kulturę, w której dany zabytek został wytworzony i
użytkowany;
- student zna najnowsze teorie, na podstawie których wyciąga własne wnioski, które
na poziomie elementarnym potrafi udowodnić;
- student potrafi komunikować się z odpowiednimi specjalistami w języku polskim i
obcym w zakresie archeologii, historii i kultury piśmiennej Egiptu post- faraońskiego
oraz Nubii późno-antycznej i średniowiecznej;
- student potrafi przygotować pracę pisemną w języku polskim i obcym wykorzystując
odpowiednie materiały źródłowe dotyczące kultur Egiptu post- faraońskiego oraz Nubii
późno-antycznej i średniowiecznej;
- student potrafi przygotować dłuższą wypowiedź ustną dotyczącą zagadnień
związanych z kulturą Egiptu post- faraońskiego orazNubii późno-antycznej i
średniowiecznej;
- student potrafi wprowadzać własne pomysły badawcze;
- student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej
przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z
prawem polskim i tym obowiązującym na terenie Egiptu i Sudanu.
- student rozumie wartość źródeł archeologicznych i tekstowych, przez analizę których
może odtworzyć warunki życia w Egiptu post- faraońskiego ioraz Nubii późno-
antycznej i średniowiecznej;
- student ma pełną świadomość dziedzictwa kulturowego Egiptu i Sudanu;
- student ma świadomość problemów związanych z interpretacją zabytków
archeologicznych i źródeł tekstowych przynależnych do kultur Egiptu post-
faraońskiego i Nubii późno-antycznej i średniowiecznej.
Kryteria oceniania
Lista obecności (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze), oceny kolejnych
referatów, praca licencjacka.
Literatura
Zależna od wyboru indywidualnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: