Archeologia Europy barbarzyńskiej od epoki brązu do okresu wędrówek ludów 2800-DPEU
Proseminarium ma formę „kombinowaną”, tzn. część zajęć to ćwiczenia z podstaw warsztatu naukowego (przy czym zakłada się dużą interaktywność ze strony uczestników). Jednak większość godzin zajęciowych przeznaczona jest dla uczestników, na prezentację referatów na ustalone tematy oraz na dyskusję nad tymi wystąpieniami. Tematy, zarówno pracy licencjackiej jak i referatów, ustalane są indywidualnie z każdym z uczestników; zakres tematyczny obejmuje całą epokę brązu i epokę żelaza (do VI w. po Chr.), a więc okres pra- i protohistoryczny, w Europie barbarzyńskiej. Podczas zajęć szczególny nacisk położony jest na ćwiczenie umiejętności analizy archeologicznej, niezbędnej do przygotowania pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Absolwent/-ka zajęć:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01;
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii K_W02;
- ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii K_W05;
- rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W07;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych K_W11;
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej K_W16;
- zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa K_W19
- umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach
archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U01;
- umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach K_U02;
- umie samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy K_U03;
- umie przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty K_U15;
- umie przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych K_U20;
- umie zaplanować pracę naukową K_U23;
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01;
- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji K_K04;
- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05.
Kryteria oceniania
– przygotowanie do zajęć i aktywność,
– referaty (minimum 2 rocznie),
– praca roczna (w przypadku osób, które nie piszą pracy licencjackiej na tym proseminarium
Literatura
Literatura dobierana jest indywidualnie, w zależności od ustalonego tematu pracy licencjackiej i zadanych referatów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: