Praca zespołowa 2800-DOPR
1. Wprowadzenie. Wyzwania i perspektywy metod i narzędzi pracy grupowej. Podstawy
organizacji i zarządzania pracą zespołową
2. Specyfika i znaczenie kompetencji w pracy zespołowej. Elementy procesu komunikowania
się. Cechy zespołu. Role zespołowe. Zalety i wady pracy zespołowej. Zasady prowadzenia
pracy zespołu.
3. Organizacja procesu badawczego w archeologii. Etyka i komunikacja społeczna w archeologii
4. Praca zespołowa nad konkretnym wybranym projektem.
5. Ocena wyników pracy członków zespołu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań archeologicznych, antropologii kultury, historii, geologii, geografii; K_W02
• ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii; K_W03
• ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W05
• zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; K_W09
• posiada wiedzę o organizacji procesu badawczego w archeologii i zarządzaniu projektem archeologicznym; K_W11
• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej; K_W16
• posiada wiedzę potrzebną do przygotowania projektu w języku polskim i obcym; K_W16
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych; K_U01
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii; K_U09
• potrafi współpracować z różnymi mediami w celu stworzenia projektu; K_U01
• umie posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii niezbędnymi w pracy zespołowej; K_U09
• potrafi przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty; K_U15
• umie przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii; K_U17
• potrafi pracować w zespole, przyjmując w nim różne role, i komunikować się z grupą oraz dobierać narzędzia odpowiednie do rozwiązywania problemów związanych z pracą grupową; K_U19
• umie współdziałać z innymi osobami, także reprezentującymi inne dyscypliny nauki; K_U21
Kompetencje
• docenia niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03
• umie podkreślać znaczenie dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06
• potrafi efektywnie inicjować współpracę ze społeczeństwem w zakresie przygotowywanych prac zespołowych; K_K09
• ma świadomość zachowania etyki akademickiej i rzetelności oraz uczciwości naukowej; K_K11
• uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym; K_K12
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
1. Katzenbach J. R., Smith D. K., Siła zespołów, Kraków 2001
2. Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie teoria i praktyka, Warszawa 2004
3. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie,
życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską...,
Warszawa 2002
4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: