Laboratorium i warsztat opisu zabytków- rzeźba antyczna 2800-DOLAB-RA
Przedmiotem zajęć jest rzeźba starożytnej Grecji i Rzymu.
Podczas zajęć zostaną omówione następujące
zagadnienia:
- wprowadzenie do specyfiki badań nad rzeźbą antyczną;
- źródła do poznania rzeźby;
- surowce, z których wykonywane były rzeźby antyczne
- rodzaje kamienia wykorzystywanego w starożytności
antycznej do produkcji rzeźby, najważniejsze złoża i ich
lokalizacja; kamienie lokalne i importowane;
- rola marmuru i kamieni kolorowych w sztuce i
rzemiośle artystycznym starożytnej Grecji i Rzymu;
- kamienie szlachetne i ich zastosowanie w rzeźbiarstwie
antycznym (gliptyka, kameryzacja)
- rodzaje metali i ich stopy wykorzystywane do produkcji
rzeźby antycznej, złoża rud i przetwórstwo;
- techniki rzeźbiarskie: obróbka kamienia, techniki
odlewnicze, toreutyka, koroplastyka, techniki łączące
różne materiały;
- rzeźbiarze, szkoły rzeźbiarskie, warsztaty, organizacja
pracy, rola i znaczenie rzeźbiarzy w społeczeństwie
antycznym;
- kategorie zabytków rzeźbiarskich, ich typy, funkcje
- wprowadzenie do ikonografii rzeźby antycznej
- opis rzeźby oraz podstawowe techniki dokumentacji i
opracowania zabytków rzeźbiarskich
- badania nad rzeźbą antyczną: archeometria, metody
datowania
- zabytki rzeźby antycznej jako źródło wiedzy o społeczeństwie, historii, kulturze, wierzeniach,
ideałach;
- dzieło rzeźbiarskie jako obiekt muzealny – największe
kolekcje rzeźby antycznej;
- zjawisko recepcji rzeźby antycznej w czasach
nowożytnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań
nad rzeźbą antyczną; K_W02
• ma podstawową wiedzę o surowcach rzeźbiarskich,
technikach rzeźbiarskich w czasach antycznych i
zabytkach rzeźby antycznej, ich specyfice
przedmiotowej i metodologicznej; K_W03
• ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną,
obejmującą terminologię, teorie i metodologię dla
różnych kategorii zabytków rzeźby antycznej; K_W04
• ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii
klasycznej z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami
naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych,
społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06
• zna i rozumie podstawowe metody analizy i
interpretacji źródeł archeologicznych; K_W09
• ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod
pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich
dokumentowania; K_W10
• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu
ochrony prawa autorskiego; K_W16
Umiejętności
• potrafi samodzielnie analizować i interpretować zabytki
rzeźby antycznej, dobierając właściwe metody
analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki
pracy; K_U03
• posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów
badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych,
opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii;
K_U04
• potrafi rozpoznać różne rodzaje zabytków rzeźby
antycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i
interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu
określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i
miejsca w procesie historyczno-kulturowym; K_U10
• samodzielnie opisuje i interpretuje materiał zabytkowy;
potrafi opracować wybrane zabytki rzeźby w formie
katalogowej K_U10
• potrafi wyróżnić i scharakteryzować cechy związane z
technologią produkcji; K_U12
• potrafi określić ogólną przynależność chronologiczno-
kulturową materiału zabytkowego; K_U12
• potrafi pracować w zespole i komunikować się z
użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu
archeologii; K_U19
Kompetencje
• ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł
archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka;
K_K03
• rozumie problemy związane z interpretacją źródeł
archeologicznych i historycznych, jest świadomy
wieloaspektowości interpretacji; K_K04
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego
ludzkości dla rozumienia procesu przemian
gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów
pradziejowych do współczesności; K_K06
• ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie
dziedzictwa kulturowego; K_K07
• uznania znaczenia problematyki etycznej związanej z
rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia
odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji
w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w
zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie
którego prowadzone są badania; K_K11
Kryteria oceniania
Ponieważ zajęcia mają formę konwersatorium ocenie
podlegać będą rozmaite formy aktywności uczestników:
ćwiczenia, krótkie wystąpienia (prezentacje) oraz udział
w dyskusji podczas zajęć. Uczestnicy zajęć będą
zobligowani do przygotowania na ocenę mini-katalogu
wybranych obiektów rzeźbiarskich w formie pisemnej.
Uczestnik zajęć ma prawo do dwóch
nieusprawiedliwionych nieobecności w ciągu semestru.
Literatura
Boardman J., Sztuka grecka, Toruń 1999
Dodge H., Ancient marble studies: recent research, JRA
4, 1991, p. 28-50
Kleiner D.E.E., Roman Sculpture, New Heaven - London
1992
Koch G., Sarkophage der römischen Kaiserzeit
Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji,
Warszawa-Kraków 2001
Richter G.M.A., How were the Roman copies of Greek
portraits made?, RM 69, 1962
Richter G.M.A., Plaster Casts, AJA 74, 1970
Sadurska A., Archeologia starożytnego Rzymu, t.I-II,
Warszawa 1975-80 (wybrane rozdziały)
Smith R.R.R., Hellenistic Sculpture, London 1991
Steward A., Greek Sculpture, t.1-2, New Heaven –
London 1990
Strong D., Brown D. (eds), Roman Crafts, London 1976
Toynbee J.M.C., Roman Historical Portraits, London
1978
Ward-Perkins J.B., Marble in Antiquity. The Collected
Papers, London 1992
Zwierlein-Diehl E., Antike Gemmen und ihr Nachleben,
Berlin - New York 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: