Wizualizacja wyników badań 2800-DO-WIZ
Zajęcia będą odbywały się w postaci wykładów oraz ćwiczeń praktycznych.
Omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z wizualizacją, stratyfikacją,
wykresami oraz grafami, czy infografiką. Przedstawione zostaną sposoby
tworzenia map tematycznych, czy map online, zgodnie z podstawowymi
zasadami kartografii.
Studenci zapoznają się z teorią grafik trójwymiarowych. W czasie ćwiczeń
praktycznych zapoznają się i postępują zgodnie z procesem postępowania
podczas tworzenia wizualizacji 2D oraz 3D.
Zajęcia skupią się na rozwiązaniu konkretnych problemów i zadań. Największy
nacisk będzie położony na przełożenie wcześniej poznane pojęcia w
praktyczne działania. W czasie ćwiczeń studenci przygotują samodzielnie
wizualizacje badań oraz poznają metody prezentowania ich w postaci posteru.
Pozwoli to na wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce, aby forma
prezentacji wyników badań będzie musiała zostać przedstawiona w sposób
interesujący i zrozumiały dla społeczeństwa.
Tematy zajęć to między innymi:
● Wizualizacje wyników badań. Podstawy teoretyczne i praktyczne
● Stratyfikacja. Stratygrafia. Macierze Harrisa
● Wykresy i grafy
● Infografika w archeologii
● Kartografia podstawy
● Tworzenie map w GIS
● GIS Online i StoryMaps
● Jeden obraz - tysiąc słów. Przygotowanie prezentacji lub posteru
konferencyjnego z użyciem map
● Wprowadzenie do grafiki trójwymiarowej
● Techniki tworzenia dokumentacji 3D i technologie 3D w archeologii
● Zajęcia praktyczne z tworzenie modeli fotogrametrycznych
● Wizualizacje danych w oprogramowaniu AutoCAD
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W01; K_W02; K_W03 K_W05; K_W06; K_W08; K_W09;K_W12
K_U01; K_U03; K_U09; K_U10; K_U15; K_U17
K_K01;K_K02, K_K03; K_K05; K_K07; K_K08 K_K10; K_K11; K_K12
Student studiów licencjackich dzięki uczestnictwu w zajęciach ma
podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o
jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna podstawowe pojęcia i
terminologię stosowaną w archeologii oraz ma uporządkowaną podstawową
wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk
humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w zakresie potrzebny
w badaniach archeologicznych. Ma podstawową wiedzę o głównych
kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie
archeologii, a także ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z
innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk
humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych. Ma podstawową
wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych
osiągnięciach w zakresie archeologii oraz zna i rozumie podstawowe metody
analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych
tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii. Posiada pogłębioną
wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie krytyki, analizy i interpretacji
różnorodnych źródeł w badaniach historycznych.
Student studiów licencjackich po uczestnictwie w zajęciach potrafi
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o
źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i
mediów elektronicznych. Posiada podstawowe umiejętności badawcze,
obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i
narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na
rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii. Potrafi posługiwać się
podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi
dla archeologii. Analizuje, interpretuje i prezentuje zebrane informacje w
przejrzystej, usystematyzowanej i przemyślanej formie, a także przytacza
aktualne tezy badawcze, formułuje wnioski i dobiera strategie
argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruuje argumenty i
kontrargumenty.
Student studiów licencjackich dzięki uczestnictwu w zajęciach posiada
umiejętność przygotowania prac pisemnych w jęz. polskim i jęz. obcym,
dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów
źródłowych pradziejowych i historycznych. Zna zakres posiadanej przez siebie
wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
się i rozwoju zawodowego. Potrafi współdziałać i pracować w zespole,
przyjmując w nim różne role. Ma świadomość znaczenia dziedzictwa
kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych,
społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności;
K_K05, a także ma świadomość niepowtarzalnej wartości nieodnawialnych
źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka. Ma
świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i
rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i
historycznych. Jest świadomy wieloaspektowości interpretacji oraz uznaje i
szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem
narodowym i kulturowym. Student ma świadomość kompleksowej natury
kultury i jej złożoności, rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł
dla odtworzenia przeszłości człowieka.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie końcowe
Literatura
Clarke K.C., Getting started with geographic Information Systems, Oxford
2001
Werner, P. Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej, wyd. II,
Wydawnictwo Jark, Warszawa 2004
Beyond the Map. Archaeology and spatial technologies, ed. G. Lock, Ravello,
2000.
Gupta, N., Devillers R., 2017, Geographic Visualization in Archaeology, Journal
of Archaeological MEthod and Theory, vol. 24, no 3, pp-852-885
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: