Warsztat przygotowania pracy dyplomowej 2800-DO-WAR
Zajęcia służą omówieniu wybranych problemów merytorycznych w ramach następujących
treści programowych: Rodzaje prac naukowych i metody ich konstruowania; Etapy
przygotowania pracy empirycznej (koncepcja badawcza w archeologii); Proces naukowy;
Przygotowanie narzędzi badawczych; Przypomnienie metod badawczych w archeologii;
Planowanie badania w czasie i metody zbierania danych (opis metodyki badań); Zasady
konstruowania pracy o tematyce archeologicznej, opracowywania planu prac oraz sposobu
budowy wstępu i zakończenia do pracy (zasady opisu problematyki i stanu badań); Edycja
pracy licencjackiej (poznanie i stosowanie zasad sporządzania przypisów odwołujących się
do źródeł i opracowań oraz przygotowania bibliografii); Przygotowanie materiału
ilustracyjnego (wykresy, plany, mapy, rysunki czy zdjęcia); Prezentowanie koncepcji
badawczej i wspólna analiza różnych form wypowiedzi pisemnej; Regulamin
dyplomowania i zasady funkcjonowania systemu antyplagiatowego; Autorecenzja pracy
dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W01; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk,
społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i
metodologicznej
K_W02; zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W05; ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych,
starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i
metodologię z zakresu archeologii
K_W07; rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a
możliwościami ich wykorzystania w archeologii
K_W10; ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł
archeologicznych
K_W11; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w
publikacjach naukowych
K_W16; zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego
i prawa własności przemysłowej
K_W19; zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa
K_U01; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o
źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów
elektronicznych
K_U02; wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte
w różnych źródłach
K_U03; samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody
analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy
K_U15; przytaczać aktualne tezy badawcze, formułować wnioski i dobierać strategie
argumentacyjne na poziomie elementarnym oraz konstruować argumenty i kontrargumenty
K_U17; przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu
archeologii
K_U19; pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z
zakresu archeologii
K_U25; planować swój tok studiów i przyszłej kariery naukowej, kierując się
wskazówkami opiekuna naukowego
K_K01; wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy
konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K04; krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze
świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K05; wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury
kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla
odtworzenia przeszłości człowieka
K_K07; uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K12; uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym
podłożem kulturowym
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę. Szczegółowe kryteria określają sylabusy
indywidualne na dany rok akademicki.
Literatura
Harasimczuk, J., Cieciuch, J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów
psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Liberi Libri: 2012.
Liśkiewicz, T., Liśkiewicz, G., Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego.
Jak przygotować, wysłać i promować artykuł naukowy, Łódź 2014.
Maćkiewicz, J., Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996.
Siuda, P., Wasylczyk, P., Publikacje naukowe: praktyczny poradnik dla studentów,
doktorantów i nie tylko, Warszawa 2018.
Świetlikowska, J. „Dobry tekst naukowy.” Studia z Teorii Wychowania: półrocznik
Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN 2/1 (2), 2011:
172–193.
Wskazówki EASE (European Association of Science Editors) dla autorów i tłumaczy
artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim (wydanie najnowsze)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: