Mit czy historia. O mitach, pamięci i niepamięci u Greków 2800-DMPAM
Mity greckie są zapisem potocznej wiedzy i świecie, bogach, wszechświecie, miejscu i losie
człowieka. Są także wizją greckiej przeszłości. Powstawały w ciągu stuleci, wywodząc się,
przynajmniej w części, z ustnych opowieści o wydarzeniach i ludziach. Musiały bowiem,
wśród wielu różnych funkcji, zastępować przekazy historyczne, które sięgały zaledwie do
siódmego wieku p.n.e., a wcześniejsza przeszłość skryła się w długim okresie braku pisma.
Mity były, więc, niezbędne dla tworzenia tożsamości Greków, a każdy region Grecji, każda
społeczność tworzyły własne mito-historie. Nie istniała kanoniczna forma mitów; przeciwnie,
funkcjonowały, często bardzo różniące się, wersje lokalne. Wielu badaczy sądzi, że w mitach
można doszukać się ech prawdziwych wydarzeń i postaci historycznych, choć często bardzo
zniekształconych. Powtarzane z pokolenia na pokolenie mity uzyskiwały formę coraz bardziej
wzbogacaną o elementy nadprzyrodzone i heroiczne, a zarazem odpowiadały zmieniającym
się potrzebom, relacjom politycznym i społecznym. Zapisywane były przez różnych autorów,
w różnych miejscach i czasach. Do najstarszych należą opowieści Homera czy dzieła
Hezjoda, natomiast znaczna część zapisów pochodzi dopiero z okresu hellenistycznego i
rzymskiego.
Centralnym punktem wykładu będzie kwestia, czy w mitach greckich możemy znaleźć jakieś
elementy pamięci o epoce brązu. To pozwoli nam na konfrontację zabytków
archeologicznych z różnymi przekazami, zastanowić się nad mechanizmami przekazywania
pamięci w społecznościach oralnych i piśmiennych, nad rodzajami pamięci, lepiej zrozumieć,
czym był czas i przeszłość dla Greków, jaki był ich stosunek do tekstu, jakie były rodzaje
mitów i jakie funkcje mogły pełnić.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- słuchacze uzyskają pogłębioną wiedzę o znaczeniu źródeł historycznych w badaniach
archeologicznych;
- pogłębi się też ich wiedza o świecie greckim w okresie klasycznym i epoce brązu, o
greckich wyobrażeniach o przeszłości;
- nabędą świadomość charakteru kultur oralnych i piśmiennych.
Kryteria oceniania
Zamierzone efekty nie będą możliwe do osiągnięcia bez uczestnictwa w wykładach, a ocenę
stopnia realizacji powyższych zamierzeń zapewni końcowy egzamin ustny, polegający na
rozmowie zarówno o źródłach archeologicznych jak i aspektach teoretycznych ich
interpretacji
Literatura
Homer, Iliada i Odyseja
Hezjod, Prace i dnie
Herodot, Dzieje
Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie
J. Assman, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w państwach
starożytnych, WUW, Warszawa 2015
J. Boardman, The Archaeology of Nostalgia: How the Greeks Re-created their Mythical Past,
Thames & Hudson, London 2002
Graves R., Mity Greckie, Warszawa 1967 lub późniejsze
Nilsson M. P., The Mycenaean Origin of Greek Mythology, Berkeley 1932
Aegaeum 28. EPOS. Reconsidering Greek Epic and Aegean Bronze Age Archaeology.
Proceedings of the 11th International Aegean Conference, Los Angeles, UCLA - The J. Paul
Getty Villa, 20-23 April 2006, red. Sarah P. Morris and Robert Laffineur, Liège 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: