Śladami przodków- nowe odkrycia i metody w archeologii paleolitu i nie tylko 2800-DFSLAD
Na zajęciach zostanie przedstawiony subiektywny przegląd najciekawszych i najważniejszych odkryć związanych z archeologią paleolitu. Główny nacisk zostanie położony na prezentację konkretnych, opublikowanych wyników badań oraz na dyskusję nad ich szerszym znaczeniem dla archeologii. Studenci będą mieli również okazję podzielić się własnymi propozycjami odkryć, które ich zdaniem, są najbardziej przełomowe lub zaskakujące.
1. Trudne początki archeologii paleolitu. Poszukiwania brakującego ogniwa, opowieści o krwiożerczym mamucie i prymitywnym neandertalczyku.
2.Nowe odkrycia i metody w archeologii: znaleziska przesuwające granice chronologiczne lub geograficzne
3. Nowe odkrycia i metody w archeologii: analizy aDNA oraz sedDNA
4. Nowe odkrycia i metody w archeologii: paleoproteomika, lipidy i inne.
5. Nowe odkrycia i metody w archeologii: co nowego o rodzaju Homo bez DNA.
6. Nowe odkrycia i metody w archeologii: Homo naledi.
7. Nowe odkrycia i metody w archeologii: nie tylko epoka paleolitu.
8. Nowe czy tradycyjne? Dyskusja o metodach w archeologii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Wiedza
K_W02 - Zna szczegółową terminologię i pojęcia stosowane w archeologii
K_W04 - ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, w szczególności archeologii paleolitu
K_W10 rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii
K_W11 ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii
K_W14 zna i rozumie zaawansowane metody analizy rozmaitych wytworów dawnych społeczności z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach ścisłych i naukach o życiu
2) Umiejętności
K_U05 - Potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów
K_U012 - potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią
3) Postawy
K_K04 - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji
K_K13 jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii
Kryteria oceniania
Zajęcia są zaliczane na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest obecność (dopuszczone 3 nieusprawiedliwione nieobecności) oraz aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura będzie na bieżąco podawana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: