Od iliryjskich piratów do rzymskich legionistów 2800-DFPIR
.Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Studenci uczą się interpretacji znalezisk nieruchomych i ruchomych, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji przedmiotu w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych.
Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji Power Point, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej.
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie : tematyka, organizacja, zasady zaliczenia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
moduł I. PIRACI
2. Risan – w siedzibie iliryjskich piratów (archeologia)
3. Quiz do rozwiązania na platformie Kampus2 (nie podlega ocenie)
4. Konferencja Wydziałowa
5. Risan – w siedzibie herszta piratów Ballaiosa (znaleziska monet, wielki skarb)
6. Pirackim lembosem między wyspami Adriatyku
7. Zaplecze iliryjskich piratów - na górskich szlakach
-------------------------------------------------------------------------------------------------
moduł II. PROPHĒTAI
8. W oparach absurdu
9. Starożytny Grek u szefa wszystkich bogów
10. Magia teatru (TYLKO ONLINE)
11. Na ateńskim akropolu
12. Trochę małych sensacyjek i wielkich sensacji
-------------------------------------------------------------------------------------------------
moduł III. LEGIONIŚCI
13. Novae – trochę o życiu legionisty (archeologia)
14. Novae – trochę kultury tam gdzie trudno o kulturę (znaleziska monet)
15. Szlakiem rzymskich cesarzy
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii
K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk archeologicznych
K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii Bałkanów
K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii klasycznej
K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów
K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym
K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej
K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne
K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą terminologią
K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą terminologią
K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO
K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów
K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów archeologicznych i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości
K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych / numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji
K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki
K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę:
Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU:
1. KOLOKWIUM CAŁOŚCIOWE (każdy może do niego przystąpić, kto ma takie życzenie)
2. KOLOKWIA CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po każdym module). Aby przystąpić do częściowych kolokwiów należy spełnić warunek obecności (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności). OCENA KOŃCOWA Z KONWERSATORIUM JEST ŚREDNIĄ Z TRZECH KOLOKWIÓW.
Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszych zajęciach, tzw. spotkanie pertraktacyjne, dlatego zaleca się na nim być.
Terminy wszystkich kolokwiów (całościowego, częściowych, poprawkowego) podane są na pierwszych zajęciach, w prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
podawana na bieżąco na każdych zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: