Zwierzęta w ikonografii 2800-C-ZWIE
Szczegółowy zakres tematyki poruszanej w trakcie konwersatorium
zależeć będzie w znacznej mierze od preferencji uczestników (w
drugiej części semestru). Zagadnienia ogólne i wprowadzające w
tematykę będą przedstawione w trakcie pierwszych kilku zajęć w
formie wykładów z dyskusją. Wśród omawianych problemów znajdą
się:
- Terminologia i historia zainteresowań znaczeniem obrazu
- Ikonografia i ikonologia – metodologia badań
- Odczytywanie treści i znaczenia obrazu – analiza ikonologiczna
- Analiza przedstawień zwierząt
- Czynniki kształtujące obraz świata zwierząt na różnych etapach
rozwoju społeczności ludzkich
- Przedstawienia zwierząt w sztuce – metody identyfikacji
gatunkowej
- Analiza i zróżnicowanie znaczeń przedstawień fauny w różnych
warunkach geograficznych i kulturowych
- Zwierzęta w świecie przedstawień i wierzeń łowców-zbieraczy
(paleolityczne malarstwo jaskiniowe i sztuka mobilna), zwierzęta
jako symbole w religii i sztuce (wybrane kultury Starego i Nowego
Świata, zwierzęta-symbole w religii żydowskiej i chrześcijańskiej)
- Zwierzęta rzeczywiste i fantastyczne – pochodzenie, znaczenie i
symbolika
- Zwierzęta domowe
- Ogrody zoologiczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna terminologię, teorię i metodologię stosowaną w badaniach
ikonograficznych; K_W02 i K_W04
- ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji
źródeł ikonograficznych; K_W03
- rozumie zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych,
społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w
archeologii; K_W10
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać
informacje o źródłach ikonograficznych i ich kontekście z
wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz
poddawać je krytyce i twórczej interpretacji; K_U01
- potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć
syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów;
K_U05
- potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych,
posługując się specjalistycznym językiem naukowym i terminologią
właściwą dla archeologii obrazu; K_U12
Kompetencje
- jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i
umiejętności we własnych badaniach oraz jest świadomy
konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów; K_K01
- jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł
ikonograficznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka;
K_K03
- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł
ikonograficznych wybranych kultur archeologicznych i ma
świadomość wieloaspektowości ich interpretacji; K_K04
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują prezentacje dotyczące wybranej przez siebie
tematyki (prezentacja ppt + praca pisemna na ten sam temat).
Sposób zaliczenia Zaliczenie na ocenę
Literatura
Bell J., 2009, Lustro Świata. Nowa historia sztuki, Arkady, Warszawa.
Cooper J. C., 1998, Zwierzęta symboliczne i mityczne, REBIS, Poznań.
Gombrich E. H., 2015, O sztuce, REBIS, Poznań.
Knight, V. J. Jr., 2013, Iconographic Method in New World
Prehistory, Cambridge Univ. Press, Cambridge.
Lasota-Moskalewska A., 2005, Zwierzęta udomowione w dziejach
ludzkości, Wyd. UW, Warszawa
Panofsky E., 1971, Studia z historii sztuki, PWN, Warszawa (wybrane
rozdziały)
Taylor R., 2004, How to Read a Church, Random House, London
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: