Statystyka biblioteczna z elementami bibliometrii 2700-SBEB-BSP
Przedmiot prezentuje bibliometrię jako obszar bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, w których stosuje się metody ilościowe do badania stanu i tendencji rozwojowych piśmiennictwa oraz zasobów informacyjnych. Omawiana jest geneza tych kierunków badawczych oraz ich ewolucja w świetle zmian techniki gromadzenia i przetwarzania danych empirycznych wynikających z rozwoju technologii (narzędzi informacyjnych). Szczególną uwagę zwraca się na wpływ wprowadzenia do powszechnego użytku bibliograficznych baz danych na dynamizację badań bibliometrycznych. Bazy te, jak i powstające w następnej kolejności bazy informatorowe i pełnotekstowe, będące materiałem badawczym w badaniach bibliometrycznych same stały się z kolei przedmiotem badań informetrycznych. Omawiane są możliwości wykorzystania wyników badań bibliometrycznych piśmiennictwa naukowego i technicznego w kształtowaniu polityki wydawniczej oraz polityki gromadzenia zbiorów bibliotecznych zarówno w skali makro (krajowej) jak i w skali mikro (konkretnej biblioteki).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- rozróżnianie rodzajów zmiennych statystycznych, znajomość podstawowych pojęć statystycznych;
- rozumienie zasad zbierania danych, porządkowania danych parametrycznych i nieparametrycznych uzyskanych w wyniku badań oraz rozróżnianie sposobów opracowywania danych.
- zna bazy indeksacyjne i wskaźniki bibliometryczne.
Umiejętności:
- prowadzenie statystyki w bibliotece;
- wykorzystywanie funkcji obliczeniowych wybranych programów komputerowych;
- przygotowywanie narzędzia badawczego, przeprowadzanie badań oraz poprawne opracowywanie i prezentowanie wyników statystycznych;
- wykorzystywanie technologii informatycznych do pozyskiwania, gromadzenia i porządkowania danych bibliometrycznych;
- analizowanie piśmiennictwa naukowego.
Kompetencje społeczne:
- określanie priorytetów w realizacji zadań
- identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą w bibliotece
- poszanowanie prywatności w zakresie potrzeb użytkowników bibliotek
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Kulczycki E. (2013). Jak dodać prace do Google Scholar i zwiększyć liczbę cytowań oraz indeks Hirscha. Poradnik dla początkujących.
2. Kulczycki, E. (2012). Zasady i kryteria oceny czasopism naukowych w świetle nowych wytycznych ministerialnych. "Tydzień Bibliotek 2012".
3. Gibbs G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Wyd. PWN
4. Sobczyk M. (2010) Statystyka opisowa. Wyd. C.H. Beck
5. Silverman D. (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Wyd. PWN
6. Stupnicki R. (2003) Analiza i prezentacja danych ankietowych. Wyd. AWF, Warszawa
7. Stupnicki R. (2000) Biometria. Wyd. Margos, Warszawa
8. Kopertowska M. (1998) Word i Excel w biurze. Wyd. Mikom, Warszawa.
9. Warsztat badacza (blog) Emanuela Kulczyckiego: ekulczycki.pl
10. Artykuły prof. Ryszarda Kierzka (Kierzek w mianowniku): www.nauka.gov.pl/finansowanie/finansowanie-nauki/dzialalnosc-statutowa/ocena-parametryczna-jednostek-naukowych/
11. Inne zasoby internetowe: www.office.com, www.microsoft.com, www.wokinfo.com www.info.sciverse.com/scopus, www.indexcopernicus.com, www.scholar.google.pl, www.webscience.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: