Wolontariat w instytucjach dziedzictwa kulturowego 2700-P3WIDK-SPNMIDK
Wolontariat, w przeciwieństwie do działalności edukacyjnej w instytucjach kultury, nie jest jeszcze standardem. W czasie zajęć odpowiemy na pytania:
• Co sprawia, że w niektórych instytucjach ta forma aktywności jest tak dobrze rozwinięta, a w innych się nie pojawia?
• Jakie korzyści z wolontariatu wynikają dla instytucji, a jakie dla samych wolontariuszy?
• Jakie są uwarunkowania legislacyjne związane z prowadzeniem tego typu działań w instytucjach sektora GLAM?
Jako odpowiedź posłużą liczne przykłady i różne formy wolontariatu w wybranych instytucjach kultury.
Omówione zostaną:
• Warunki legislacyjne prowadzenia wolontariatu w instytucjach publicznych.
• Różne formy prowadzenia wolontariatu w zależności od charakteru i miejsca funkcjonowania instytucji.
• Budowanie oferty wolontariackiej dla konkretnych instytucji sektora GLAM i pozyskania wolontariuszy.
• Motywowanie do świadczenia bezpłatnej – wolontariackiej pracy; jak zbudować jedność w zespole wolontariuszy i sprawić, by wierzyli w wagę pracy, którą świadczą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Zna i rozumie zapisy prawne z zakresu prawa autorskiego, regulacji prawnych w obszarze instytucji sektora GLAM i ochrony dóbr kultury.
• Ma wiedzę o powiązaniach muzeologii, bibliologii, archiwistyki z dyscyplinami naukowymi obszaru działania instytucji GLAM i nowych mediów.
• Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
Umiejętności
• Posiada umiejętności prezentowania wyników badań, formułowania wniosków przygotowania ustnych wystąpień dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM.
Inne kompetencje
• Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
• Przestrzega zasad etyki obowiązujących w pracy w instytucjach dziedzictwa kulturowego, działa na rzecz jego podtrzymywania, właściwie interpretuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonywanie zadań w czasie zajęć.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. https://muzealnictworocznik.com/api/files/view/20130.pdf
2. Szeląg M., Edukacja głupcze! Zadania muzeum na początku XXI wieku, w: Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Materiały z sesji naukowej organizowanej przez Muzeum Początków Państwa Polskiego i Polski Komitet ICOM, Gniezno, 25–27 listopada 2009, Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Krzysztofowi
Pomianowi, Gniezno 2010, s. 175-181.
3. https://www.museumnext.com/article/covid-19-what-the-new-normal-means-for-museums/
4. https://greenhat.pl/produkt_do_pobrania/trzy-swiaty-edukacyjne-sciezki-doswiadczen-w-dobie-kryzysu/
5. https://www.familyarts.co.uk/resources/case-studies/?dm_i=33P2,12OOD,79BCV7,44867,1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: