Sztuka współczesna w sektorze GLAM 2700-P3SWG-SPNMIDK
1. Wprowadzenie do sztuki współczesnej (1): definicja, periodyzacja, awangardowe korzenie, główne przejawy neoawangardy (kierunki, tendencje, artyści, dzieła, strategie)
2. Wprowadzenie do sztuki współczesnej (2): główne przejawy sztuki postmodernistycznej (kierunki, tendencje, artyści, dzieła, strategie).
3. Sztuka współczesna w fazie przedmiotu: media klasyczne, przedmioty gotowe, kolaż, assemblage, zbiór, kolekcja, archiwum, nowe media jako narzędzie.
4. Sztuka współczesna w fazie przestrzeni: obiekty, instalacje, environment, sztuka kinetyczna, sztuka ziemi, sztuka w przestrzeni publicznej, nowe media jako instalacja wideo.
5. Sztuka współczesna w fazie czasu: sztuka efemeryczna, happening, event, akcja, spektakl, performance, nowe media jako sztuka wideo.
6. Sztuka współczesna w fazie wyobraźni: sztuka konceptualna, sztuka niemożliwa, metasztuka.
7. Sztuka współczesna w fazie totalnej: sztuka jako napięcie emocjonalne w zbiorowości, sztuka jako rzeczywistość.
8. Sztuka nowych mediów (1): grafika i animacja komputerowa, sztuka wirtualna, sztuka cyborgów.
9. Sztuka nowych mediów (2): sztuka interaktywna, sztuka gier wideo, sztuka jako biotechnologia.
10. Sztuka nowych mediów (3): mapping jako sztuka, obrazowanie i wizualizacja danych, projektowanie dla nowych mediów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
Wiedza
• Ma pogłębioną wiedzę o różnych przejawach sztuki współczesnej (najważniejsze kierunki, artyści, dzieła, międzynarodowe wydarzenia).
• Zna terminologię używaną w tym zakresie i jej zastosowanie w obrębie dziedzin pokrewnych.
• Ma podstawy wiedzy o roli instytucji sektora GLAM oraz roli sztuki współczesnej w rozwoju kultury.
Umiejętności
• Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z obszaru sztuki współczesnej (wymienia terminy, potrafi je definiować i swobodnie używać w kontekście).
• Potrafi opracować oś czasu sztuki współczesnej z podziałem na fazy, epoki, kierunki i nurty oraz wyróżniać główne strategie, dzieła i artystów.
• Rozróżnia różnorodne aspekty sztuki współczesnej, w tym wielowątkowość sztuki nowych mediów.
Inne kompetencje
• Ma świadomość misji instytucji GLAM w zakresie sztuki współczesnej.
• Dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w zakresie sztuki współczesnej w instytucjach GLAM.
Kryteria oceniania
Wykład, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
Kontrola obecności, projekt.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. ART NOW vol. 1-4, seria wydawnicza TASCHEN
2. Austin Tricia, Doust Richard, Projektowanie dla nowych mediów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008
3. Chalumeau Jean-Luc, Historia sztuki współczesnej, wyd. VIZJA PRESS&IT, Warszawa 2007
4. Giżycki Marcin, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, wyd. słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002
5. Gwóźdź Andrzej, Technologie widzenia czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, wyd. Universitas, Kraków 2004
6. Hodge Susie, Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięciolatek nie mógł tego zrobić?, wyd. Arkady, Warszawa 2014
7. Kluszczyński Ryszard W., Rode Dagmara (red.), Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015
8. Kluszczyński Ryszard W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
9. Kowalska Bożena, Sztuka w poszukiwaniu mediów, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1985
10. Krakowski Piotr, O sztuce nowej i najnowszej, Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981
11. Książek Andrzej, Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Wydawnictwo AKME, Warszawa 2000
12. Ludwiński Jerzy, Epoka błękitu, Wyd. Otwarta Pracownia, Kraków 2009
13. Nacher Anna, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016
14. Rewers Ewa (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta, wyd. Universitas, Kraków 2010
15. Składanek Marcin, Sztuka generatywna. Metoda i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017
16. Sztabińska Paulina, Sztuka geometryczna a postmodernizm, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2011
17. Tribe Mark, Jana Reena, New media art, TASHEN, 2006
18. Wójtowicz Ewa, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnistwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016
19. Załuski Tomasz (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, 2010
20. Zawojski Piotr, Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: