Kultura języka 2700-P3KJ-SPNMIDK
Zajęcia poświęcone istocie kultury języka, odmianom polszczyzny, poprawności językowej, funkcjom języka, stylom, a nade wszystko wykorzystaniu kompetencji językowych do budowania narracji przez instytucje kultury.
Zakres tematów:
1.Kultura języka (znaczenie terminu, system, uzus, norma językowa, błąd językowy)
2. Odmiany polszczyzny – język ustny a pisany. Potoczność, oficjalność, neutralność
3. Kryteria poprawności językowej. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.
4. Pojęcie stylu. Styl a funkcja tekstu
5. Etykieta językowa
6. Sprawność językowa i sposoby jej doskonalenia
7. Kultura języka, kultura słowa a estetyka wypowiedzi. Kicz językowy i jego rodzaje. Propagowanie kultury języka (wydawnictwa, instytucje, działania itp.).
8. Media a kultura języka
9. Budowanie narracji przez instytucje kultury
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
Wiedza
Zna i rozumie różne sposoby ujmowania kultury jako zakresu przedmiotowego nauk o instytucjach dziedzictwa kulturowego, teorię i metodologię oraz terminologię z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM i wykorzystania nowych mediów, jak również ich miejsce w systemie nauk humanistycznych, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz miejscu w systemie nauk i relacjach do innych dziedzin.
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury dla wybranych teorii i szkół badawczych z obszaru działania instytucji GLAM.
Umiejętności
Potrafi określić składowe części kultury, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w celu tworzenia kolekcji w obszarze dziedzictwa kulturowego, organizacji wystaw i prezentacji z wykorzystaniem nowych mediów i języka obcego.
Posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych oraz przygotowania scenariusza wystaw i prezentacji z wykorzystaniem różnych źródeł z obszaru działalności instytucji GLAM oraz umiejętności komunikowania się z różnymi kręgami odbiorców z użyciem specjalistycznej terminologii.
Posiada umiejętności prezentowania wyników badań, formułowania wniosków przygotowania ustnych wystąpień dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu funkcjonowania instytucji sektora GLAM.
Inne kompetencje
Ma poczucie odpowiedzialności za ochronę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z dostępnych możliwości.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), praca semestralna
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień. Warszawa 2006.
J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.) Język w mediach masowych. Warszawa 2000.
W. Gruszczyński (red.), Język narzędziem myślenia i działania. Warszawa 2002.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa 2008.
M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Podręcznik językowego savoir-vivre'u. Warszawa 2009.
A. Markowski, Jak dobrze mówić i pisać po polsku. Warszawa 2000.
A. Markowski, Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa 2003.
J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Wrocław 1999.
J. Miodek, O języku do kamery. Rzeszów 1992.
J. Miodek, Rozmyślajcie nad mową! Warszawa 1998.
K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów 2001.
W. Pisarek, Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2005.
E. Wolańska (red.), Polszczyzna publiczna początku XXI wieku, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: