Tożsamość konkurencyjna instytucji dziedzictwa kulturowego 2700-P2TKIDK-SPNMIDK
Zdefiniowanie istoty instytucji kultury ma aspekty ontyczne, semantyczne i aksjologiczne. Poszanowanie zastanych „aktywów kulturowych” (norm i wzorów) i zarazem wybór wątków z wymienionych trzech aspektów definiuje w danym czasie instytucję kultury (która jest komunikacyjnym medium). Wybór kontekstualizuje jej relacje z otoczeniem społecznym (także decydenckim, opiniotwórczym i nawet gospodarczym) tak w warstwie językowej, wizualnej i wizerunkowej, jak wykonawczej (realizacja wizji). Odczytanie potencjału i kontekstu oraz ich przekaz stanowią o skuteczności działania. Zarządzanie instytucją kultury jest (sztuką) budowaniem (budowania) relacji pomiędzy ludźmi w celu poprawienia jakości ich życia (vide: art. 1 ustawy o muzeach). Elementy zarządzania jakością. Konwersatorium dopełnia wykłady dot. marki instytucji kultury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student będzie przygotowany do zarządzania strategicznego w części dotyczącej spójności przedstawiania wartości uosabianych przez instytucję kultury.
Wiedza:
• Ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach w zakresie funkcjonowania instytucji dziedzictwa kulturowego.
Umiejętności:
• Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, potrafi posługiwać się umiejętnościami teoretycznymi, wzorcami badawczymi i pojęciami właściwymi dla instytucji GLAM i nowych mediów.
Inne kompetencje
• Potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, celów działalności instytucji dziedzictwa kulturowego i ich misji.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w konwersatorium. Wykonanie pisemnego zadania, a następnie wspólna (grupowa) analiza w postaci dyskusji trafności opracowania.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
https://www.researchgate.net/publication/320211044_Czym_jest_Krakow_Analiza_pola_semantycznego
Resolution No. 1: The Responsibility of Museums Towards Landscape, http://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/ICOMs-Resolutions_2016_Eng.pdf
K.Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013
M. Borusiewicz, Semiotyka muzeum. Rola i znaczenie języka w pragmatyce muzealnej, Warszawa 2020
Museums and Identities. Planning an Extented Museum, Red. D. Folga-Januszewska, M. Lehmannova, J. Gaburova, Paweł Jaskanis, Warszawa 2019
Wł. Stróżewski, Wokół piękna. Szlice z estetyki, Kraków 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: