Marketing w bibliotece 2700-P2MB-PSB
Podczas zajęć studenci będą zaznajamiani z teoretycznymi aspektami marketingu (ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług niedochodowych) oraz problemami praktycznymi (planowanie i ewaluacja marketingu, odbiorcy, budowanie wizerunku, marketing sieciowy, marketing wewnętrzny). Konkretne zagadnienia omawiane na podstawie przykładów działań konkretnych bibliotek różnych typów. Wyjaśnione podstawowe pojęcia, ewolucja teorii i praktyki marketingu w XX i XXI wieku, specyfika działań w instytucjach kultury. Uwarunkowania i charakterystyka marketingu bibliotecznego. Badania marketingowe w bibliotekach: zakres, cele, narzędzia. Promocja biblioteki w sieci i komunikacja wirtualna z użytkownikami. Grywalizacja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (student zna):
teoretyczne podstawy marketingu; podstawowa wiedza w zakresie marketingu usług niedochodowych, w tym marketingu bibliotek różnego typu
podstawowa terminologia
przebieg procesu działań marketingowych
analiza i segmentacja rynku usług bibliotecznych (kategoryzacja odbiorców)
Posiadane umiejętności:
planowanie działań marketingowych
projektowanie strategii marketingowej
analiza i kategoryzacja użytkowników bibliotek
wybór metod i narzędzi marketingowych adekwatny do zadania i grupy odbiorców
ewaluacja działań marketingowych
Kompetencje społeczne:
komunikacja z różnymi grupami interesariuszy biblioteki
określanie priorytetów w działaniach marketingowych
identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą w bibliotece
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Cybulski R., Marketing w bibliotekarstwie polskim. "Rocznik Biblioteki Narodowej" T. XXXII
2. Cybulski R., Profesja bibliotekarska a marketing. W: Kreatywność bibliotekarzy. Materiały z ogólnopolskiej konferencji pt. “Społeczno-kulturalna i zawodowa kreatywność bibliotekarzy.” Miedzeszyn 13-14.06.1997. Warszawa 1997 s. 142-147.
3. Georgy U., Systematic Innovation Management as a Marketing Strategy for Libraries. W: World Library and Information Congress: 76 IFLA General Conference and Assembly. 10-15.08.2010, Gothenburg, Sweden. [online]
4. Jaskowska M., Cechy kształtujące wizerunek bibliotek naukowych w Internecie. „Przegląd Biblioteczny” 2007 z. 1 s. 29-41.
5. Jedlewska B., Marketing w działalności podmiotów kultury – aktualne wyzwania, problemy i doświadczenia. „Zarządzanie w Kulturze” 2006 tom 7 s. 95-105.
6. Jurczak I., Okularczyk E., red., Partnerzy bibliotek. Model komunikacji z otoczeniem. Łódź 2008.
7. Kamińska J., Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice 2006.
8. Kłossowska M., Wyglądała E., Praktyczne działania marketingowe w Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. W: Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie naukowej biblioteki akademickiej. Kraków 1998 s. 141-163.
9. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. 7. Warszawa, 1999.
10. Library management and marketing. Praca zb. pod red. J.K. Mullins’a. Muenchen 2007. IFLA Publications 125.
11. Management, merketing and promotion of library services based on statistics, analyses and evaluation. Praca zb. pod red. T. K. Flaten. K.G. Saur, Muenchen 2006.
12. Public relations. Biblioteki, wydawnictwa, informacja naukowa, uczelnie. Red. M. Kocójowa. Kraków 2004.
13. Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit. Kraków 2004.
14. Sawicka D., Marketing w bibliotece cyfrowej. W: Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie. Praca zb. pod red. J. Woźniak-Kasperek i J. Franke. Warszawa 2007 s. 105-120.
15. Scheffs M., Facebook jako forma promocji książki. „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2012 nr 1.
16. Schmidt J., Effective marketing of libraries in a never-better world even if it ever-was that way. IFLA 2011, Puerto Rico.
17. The virtual customer. A new paradigm for improving customer relations in libraries and information services. Materiały konferencyjne, 18-20.08.2004, Sao Paulo, Brazylia. Praca zb. pod red. S.M. S.P. Ferreira i R. Savard. Monachium 2004.
18. Wade M., Re-inventing the Library – the role of strategic planning, marketing and external relations, and shared services at the National Library of Scotland. IFLA 2012, Helsinki.
19. Wojciechowska M., Zjawisko lojalności wśród klientów bibliotek. „Bibliotheca Nostra” 2010 nr 1 s. 84-95.
20. Wojciechowski J., Biblioteka w komunikacji społecznej. Warszawa 2010. s. 134-142 Marketing i promocja.
21. Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2004.
22. Zybert E.B., Kultura organizacyjna w bibliotekach. Warszawa 2004.
23. Żołędowska B., Satysfakcja i lojalność użytkowników drogą do sukcesu biblioteki. „Studia Bibliologiczne” 2006 tom 16 s. 91-102.
24. Żołędowska-Król B., Wizerunek biblioteki publicznej. Katowice 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: