Organizacja i zarządzanie bibliotekami 2700-OZB-BSP
Wykład ma za zadanie
• zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat:
czym jest zarządzanie,
• przedstawić historię rozwoju organizacji i zarządzania
• przedstawić poszczególne funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie; zarządzanie potencjałem ludzkim w organizacji; kierowanie zachowaniami organizacyjnymi; zarządzanie uczestniczące oraz problemy kultury organizacyjnej;
• zapoznać z podstawowymi metodami przydatnymi w procesie planowania i zakresem planowania bibliotecznego;
•przedstawić podziały organizacji i ukazać cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji; omówić sposoby dokonywania specjalizacji tak w ujęciu horyzontalnym jak i wertykalnym;
• przybliżyć problemy związane z zarządzaniem personelem od momentu planowania poprzez rekrutację do momentu oceny i administrowania wynagrodzeniem;
• przedstawić humanistyczne aspekty organizacji, podstawowe teorie wyjaśniające ludzkie motywacje oraz problemy związane z przywództwem;
• zapoznać z zarządzaniem uczestniczącym i problemami jakości i efektywności w bibliotekach;
•przedstawić problemy kultury organizacyjnej jako ważnego elementu zarządzania decydującego w sposób bezpośredni lub pośredni o efektywności instytucji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania.
2.Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą poszczególnych funkcji i metod wykorzystywanych w organizacji i zarządzaniu. Zna i rozumie problemy związane z planowaniem, organizowaniem, sprawami pracowniczymi, kierowaniem i kontrolą. podstawowe teorie motywacyjne i przywódcze.
3.Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu organizacji i zarządzania mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej.
4.Zna i rozumie problemy dotyczące zarządzania jakością (m.in. TQM).
UMIĘJĘTNOŚCI
1.Potrafi wskazać czynniki i działania składające się na proces planowania bibliotecznego,
2.Potrafi rozumieć przydatność zarządzania czasem.
3.Potrafi wykorzystać właściwe techniki i metody dla procesu planowania bibliotecznego, organizowania, spraw pracowniczych, kierowania i kontrolowania
4.Potrafi określić cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji formalnej, dokonywać podziału organizacji i wskazać ich cechy charakterystyczne; omówić struktury organizacyjne, dokonać specjalizacji bibliotek: horyzontalnej (departamentyzacji) oraz wertykalnej; potrafi przygotować schemat struktury organizacyjnej
5 Potrafi przygotować ramy organizacyjne dla spraw pracowniczych (opis i analiza pracy, ocena pracy)
6.potrafi scharakteryzować metody oceny pracownika
7.Jest w stanie zidentyfikować zasady TQM
8. potrafi zastosować w praktyce metody i techniki przydatne w stosowaniu TQM
9.potrafi zidentyfikować elementy kultury organizacyjnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Ma świadomość znaczenia organizacji i zarządzania dla prawidłowego funkcjonowania współczesnych bibliotek.
2.Potrafi prawidłowo określić priorytety w odniesieniu do poszczególnych funkcji organizacji i zarządzania
3.Potrafi zrozumieć znaczenie kultury organizacyjnej dla efektywności pracy bibliotecznej.
4.Potrafi krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań organizacyjnych i problemów oraz metod stosowanych w zarządzaniu bibliotekami/
Kryteria oceniania
SPOSÓB ZALICZANIA: KONTROLA OBECNOŚCI
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
-Andrzejewska J.: Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T.1: Organizacja biblioteki. Warszawa 1996
-Biblioteki wobec nowych wyzwań. Praca zbiorowa pod red. E.Głowackiej. Toruń 2004
-Bibliotekarstwo. Pod red.A. tokarskiej. Warszawa 2013
-Biblioteka w otoczeniu społecznym. Praca zbiorowa pod red. E.B.Zybert Warszawa: SBP, 2000, Seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr -Biblioteka w środowisku edukacyjnym. Praca zbiorowa pod red. E.B.Zybert. Warszawa: SBP, 2002, Seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 49
-Buczkowski L.: Organizacja i metody pracy kierowniczej. T.1. Zarys teorii. Warszawa Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1983
-Ganińska H.: Jakość, koszty jakości i efektywność usług informacyjnych. Elementy strategii ekonomicznej w bibliotece politechnicznej. Dok. elektr. http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/atr/ganinska.html
-Ganińska H.: Nowe rozwiązania w zarządzaniu biblioteką naukową w kontekście informacji elektronicznej – ogólna refleksja. Dok.elektr. http://ebib.oss.wrocl.pl/arc/e016-06.html
-Głowacka E.: Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) w sferze usług biblioteczno-informacyjnych. Dok elektr. http://ebib.oss.wroc.pl.arc/e016-03.html
-Głowacka E.: Studium zastosowania Kompleksowego Zarządzania Jakością (TQM) w bibliotekarstwie i informacji naukowej. Toruń 2000
-Głowacka E.: Wprowadzenie do QA i TQM w odniesieniu do instytucji biblioteczno-informacyjnych. Dok.elektr. (http://ebib.oss.wroc.pl/2002/30/glowacka.php)
-Głowacka E.: Benchmarking jako narzędzie totalnego zarządzania jakością. TQM w bibliotekach. „Bibliotekarz” 1995 nr 10 s.15-18
-Głowacka E.: Kultura oceny w bibliotekach. Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług biblioteczno-informacyjnych. Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015
-Głowacka E.: Zarządzanie totalne (TQM) w bibliotekach. ”Bibliotekarz” 1995 nr 5 s.9-14
-Gmerek-Biniek G: Mierzenie jakości pracy biblioteki szkolnej. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 10 s. 4-5
-Kamińska J.: Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2006
-Kisielnicki J.: Zarządzanie organizacją. Warszawa: Wyższa Szkołą Handlu i Prawa, 1999
-Kołodziejska J.: Między teorią a praktyką bibliotekarską. Warszawa: SBP 1985
-Kostera M.: Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE 1994
-Martyniak Z.: Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania. Wyd. 2 rozszerz. Warszawa: PWE 1993
-Miller R.C.: Ludzie i zarządzanie bibliotekami. „Bibliotekarz” 1992 nr 9 s.11-14
-Miller R.C.: Wizja i zarządzanie bibliotekami. „Bibliotekarz” 1992 nr 7-8 s. 13-15
-Mróz I.: Jakość w bibliotece. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 10 s. 1-3
-Przelaskowski R.: Zagadnienia teoretyczne organizacji bibliotek. Studia i szkice. Warszawa SBP 1972
-Sawosz M.: Kilka uwag na temat tworzenia standardów jakości pracy. „Biblioteka w Szkole” 2003 nr 3 s. 1-3
-Sidor M.: Jakość usług bibliotecznych. Warszawa: SBP, 2005 Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 73
-Standardy biblioteczne. Praktyka, teoria, projekty. Red. M.Wojciechowska. Gdańsk: Ateneum, 2010
-Stoner J.A.F; Wankel C.: Kierowanie. Warszawa: PWN, 1994 (lub następne wydania)
-Stueart R.D.; Moran B.B.: Library and Information Center Management. Sixth edition. Greenwood Village, Col. 2002
-Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie akademickiej biblioteki naukowej. Kraków: Biblioteka Główna Akademii Ekonomicznej 1998
-Wojciechowska M.: Zarządzanie zmianami w bibliotece. Warszawa: SBP, 2006 Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 83
-Wojciechowski J.: Organizacja i zarządzanie w bibliotekach. Warszawa: PWN 1997
-Wołosz J.: Organizacja biblioteki i kierowanie jej działalnością. Wyd.2. Warszawa: SBP, CUKB 1981
-Z problemów organizacji pracy bibliotecznej. T.1: pod red. A.Jarosza i Z.Żmigrodzkiego; T.2. pod red. A.Jarosza i H.Kota. Katowice 1983. Prace Uniwersytetu Śląskiego.
-Zarządzanie. Teoria i praktyka. Red. A.Koźmiński i W.Piotrowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996 (lub następne wydania).
-Zarządzanie biblioteką. Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim. Wybór tekstów. Red. I.Kemp, T.Wildhardt. Warszawa: SBP, 1998. Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 31
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: