CSR - raportowanie niefinansowe 2700-M-ZBD-D4CSR
Konkurencja, wymagania konsumentów oraz oczekiwania rynku stały się w XXI wieku ważnym aspektem kształtowania relacji organizacji z otoczeniem biznesowym i społecznym. Nowoczesny i odpowiedzialny biznes poszukuje korelacji pomiędzy elementami ekonomicznymi, środowiskowymi i społecznymi w obszarze, w jakim funkcjonuje firma. Kompleksowe strategie rozwoju przedsiębiorstw ujmują w swoich raportach działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Spowodowało to, że analizy finansowe zostały wzbogacone o raporty społeczne ukazujące konkretne działania i programy społeczne w jakie angażuje się przedsiębiorstwo. Zaprezentowanie działań wspierających i współpracujących z otoczeniem firmy stanowi wskazanie istoty relacji czynników społeczno-środowiskowych na równi w realizacji z polityką rozwoju jak i czynnikami ekonomicznymi. Prezentowanie doświadczenia w zakresie integracji czynników społecznych i środowiskowych w działalności biznesowej przyczynia się do budowania wiarygodności oraz transparentności polskiego rynku. Istotę raportowanie działań z zakresu CSR potwierdza podpisana w grudniu 2016 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości nakładająca obowiązek raportowania niefinansowego przez największe spółki i grupy notowane na giełdzie, banki, fundusze inwestycyjne i inne jednostki zainteresowania publicznego w Polsce.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- metody i zadania raportowania niefinansowego
- korzyści płynące z raportowania niefinansowego
- znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa
- istota i znaczenie raportowania niefinansowego
Umiejętności
- analiza wybranych obszarów danych niefinansowych, z uwzględnieniem perspektywy CSR
- interpretacja raportów niefinansowych
- wskazanie pozycji rynkowej firmy na podstawie raportów społecznych
Inne kompetencje
- opracowanie badania weryfikującego pozycję firmy w ujęciu ekonomiczno-społecznym
Kryteria oceniania
Obecność
Aktywność
Wykonanie projektów
Egzamin
Literatura
1.Raporty Społeczne Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
2. Raportowanie Niefinansowe Poradnik dla raportujących. Wydanie II Poprawione, 2017 r
3. G4 Wytyczne dotyczące raportowania
4. Raportowanie_Informacji_niefinansowych_Raport_MF_2019.pdf
5. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Model, diagnoza, ocena. Wydawnictwo Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław 2017.
6.Lulewicz-Sas, A. Ewaluacja społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej,
Białystok, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: