Statystyka 2700-M-ZBD-D1STAT
Podczas laboratorium realizowane są następujące zagadnienia:
1. Prezentacja tabelaryczna i graficzna materiału statystycznego.
2. Miary zróżnicowania, asymetrii i kurtozy.
3. Miary zróżnicowania, asymetrii i kurtozy w programie Excel.
4. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Współczynnik korelacji rang Spearmana. Współczynnik zbieżności T Czuprowa.
5. Prosta regresja liniowa.
6. Analiza korelacji i regresji w programie Excel.
7. Hipotezy i ich weryfikacja w programie Excel. Testowanie t-Studenta.
8. Testy nieparametryczne dla prób niezależnych.Test U Manna-Whitneya.
9. Test F-Fishera dla dwóch wariancji w próbach nieskorelowanych
10. Porównanie wielu średnich. ANOVA jednoczynnikowa.
11. Test niezależności Chi - kwadrat (tablice czteropolowe).
12. Wieloraka regresja liniowa.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie:
Wiedzy – Student zna i rozumie:
1. Zna podstawowe statystyki z próby oraz miary współzależności.
2. Zna zasady formułowania hipotez statystycznych oraz metody ich weryfikacji z wykorzystaniem odpowiednich testów statystycznych.
Umiejętności – Student potrafi:
1. Potrafi opracowywać zebrane w trakcie badań dane, obliczyć statystyki opisowe uzyskanych danych, badać współzależność, korelację zmiennych.
2. Potrafi przeprowadzić własne obliczenia w zakresie statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego oraz wykonać wykresy i diagramy, jak również zastosować odpowiednie programy obliczeniowe typu Excel.
3. Potrafi stosować metody wnioskowania statystycznego, właściwie interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać odpowiednie wnioski.
Kompetencji społecznych – Student:
1. Posiada świadomość roli metod statystycznych w procesie podejmowania decyzji gospodarczych oraz formułowania i przekazywania informacji w sposób syntetyczny i powszechnie zrozumiały.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest liczona według poniższej skali na podstawie liczby punktów uzyskanych podczas kolokwium zaliczeniowego podczas którego zadania są rozwiązywane z użyciem programu Excel i R.
0-49% - niedostateczny
50%- 65% - dostateczny
66%-74%- plus dostateczny
75%-84% - dobry
85%-94% - plus dobry
95%-100% - bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Materiały zamieszczone w kursie e-learningowym znajdującym się na platformie Kampus UW:
https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=15135
2. M.Rabiej, Analizy statystyczne z programami Statistica i Excel, Wydawnictwo Helion, 2018.
3. J.Jóźwiak, J.Podgórski, Statystyka od podstaw / Janina Jóźwiak, Jarosław Podgórski. - Wyd. 7. - Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2012.
4. A. Snarska. Statystyka, ekonometria, prognozowanie – ćwiczenia z Excelem 2007, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2011.
5. https://kampus-kursy.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=1185 - – kurs e-learnigowy na platformie Kampus UW
Literatura uzupełniająca:
1. J. Koronacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.
2. W. Krysicki, J. Bartos, i inni., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Cz. I i II, PWN, Warszawa 1997.
3. A. Luszniewicz, T. Słaby: Statystyka stosowana, PWE, Warszawa 1996.
4. G. Upton, I. Cook: A Dictionary of Statistics, Oxford University Press, New York 2006.
5. W. Zieliński: Tablice Statystyczne, Wyd. V poprawione i uzupełnione, Fundacja Rozwój SGGW 2001.
6.M. Sobczyk; Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
7. A.D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
8. S.M. Kot, J.Jakubowski, A. Sokołowski, Statystyka : podręcznik dla studiów ekonomicznych - Warszawa : "Difin", 2007.
9. http://www.artur-zimny.pl/nauka/monografie/statystyka_opisowa_materialy_do_cwiczen.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: