Techniki mowy 2700-M-WAR-D3TEMO
Zajęcia, których celem jest doskonalenie emisji głosu i techniki mowy, przede wszystkim w zakresie czytania.
Cele zajęć to:
- uświadomienie, na czym polega dobre mówienie (pozycja ciała, oddech, głos, dykcja)
- zapoznanie uczestników z ćwiczeniami utrwalającymi prawidłowe mówienie
- doskonalenie umiejętności głośnego czytania (radiowego i telewizyjnego)
- rozwijanie umiejętności mówienia do mikrofonu radiowego i przed kamerą tv.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
1. różnice między pisownią a wymową wyrazów, połączeń wyrazowych
2. zna zasady poprawnej wymowy polskiej
3. zna typy oddychania (w tym oddech najkorzystniejszy dla higienicznego posługiwania się głosem)
4. zna ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy
5. zna sposoby akcentowania wyrazów polskich
6. zna prawidłową melodię zdania polskiego (różnorodność tempa, wysokość głosu, natężenie głosu)
Umiejętności:
1. umie świadomie oddychać z wykorzystaniem przepony
2. stosuje ćwiczenia rozluźniające i rozgrzewające aparat mowy
3. nabywa świadomość samokontroli nad pracą narządów mowy
4. poprawia wyrazistość mówienia
5. umie poprawnie akcentować wyrazy (dotyczy akcentu wyrazowego i zdaniowego)
6. umie czytać świadomie zamykając zdania oznajmujące codą (kropką) zgodnie z zasadami prawidłowej melodii zdania polskiego
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- zaangażowanie na zajęciach
- praca zaliczeniowa na zakończenie semestru
- brak możliwości poprawiania ocen pozytywnych
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Bednarek D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005
2. Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Białystok 2016
3. Karczmarczuk B., Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 2012
4. Kotlarczyk M., Sztuka żywego słowa, Lublin 2010
5. Lewis D., Spokojny oddech, sposób na stres, tł. M. Czekański, Warszawa 2003
6. Logopedia artystyczna, red. Kamińska B., Milewski S., Gdańsk 2016
7. Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2007
8. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2004
9. Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011
10. Tenner J., Technika żywego słowa, Lwów 1904
11. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 (i inne pozycje autorki)
12. Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001
13. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: