Typografia w przestrzeni publicznej 2700-M-PW-Z1TPP
Polska tożsamość typograficzna - od czasów powojennych po współczesność. Podział na różne obszary jak typografia książkowa, reklamowa, urzędowa itp. Podział na okresy - do 1989, TypoPolo, współczesność. Rola i funkcja typografii w przestrzeni publicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student rozumie znaczenie społeczne, kulturowe i cywilizacyjne komunikacji typograficznej.
Umiejętności: student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstów dotyczących typografii w przestrzeni publicznej, a także odpowiednio sformułować, zinterpretować i przestawić swoje poglądy na zjawiska zachodzące w tej przestrzeni.
Kompetencje społeczne: student potrafi wykreować działania i procesy sprzyjające zmianom dotyczących miejsca, znaczeniu i roli typografii w przestrzeni publicznej.
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: wykład, opis, dyskusja, praca z tekstem.
Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.
Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie pracy pisemnej, prezentacji lub testu obejmującego wiedzę zdobytą przez niego w trakcie zajęć.
Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.
Obecność na zajęciach obowiązkowa (możliwa jedna nieobecność nieusprawiedliwiona).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bierkowski T., Repucho E., Co mówią okładki? : o jakości komunikatów wizualnych współczesnych edycji wydawanych przez bibliologów i dla bibliologów, „Studia o Książce i Informacji”, Wrocław 2012, s. 13-27, [online] https://wuwr.pl/bibl/article/view/1755/1706
Folta-Rusin A., Twarz i ciało książki. Wizualne manifestacje tekstów a problemy interpretacji. Kraków 2020.
Górski J., Dosłownie : liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944-2019. Kraków 2020.
Heller S., Ilić M., Anatomia projektu. Współczesne projektowanie graficzne – wpływy i inspiracje, Warszawa 2008.
Heller S., Vienne V., 100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne, Warszawa 2012.
Lit(t)era Romana : antologia tekstów z czasopisma Litera 1966-1978 / opracowali: Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski. Warszawa 2020.
Mrowczyk J., Dębowski P., Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2015.
Mrowczyk J., Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010.
Pawlikowska A., Nowy wymiar dawnej typografii, Gdańsk 2017, [online] https://asp.gda.pl/render-file/original/9417
Piękni XX-wieczni : polscy projektanci graficy / pod redakcją Jacka Mrowczyka. Kraków 2017.
Sztuka typografii, rozmowa z Robertem Olesiem, Portal Branży Poligraficznej vidart.com.pl [online] http://www.vidart.com.pl/wywiady/sztuka-typografii
Szydłowska A., Miliard rzeczy dookoła. Rozmowy z polskimi projektantami graficznymi, Kraków 2013.
Szydłowska A., Misiak M., Paneuropa, Kometa, Hel : szkice z historii projektowania liter w Polsce. Kraków 2015.
Szydłowska A., Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989, Wrocław 2018.
Triumf typografii : kultura, komunikacja, nowe media, oprac. H. Hoeks, E. Lentjes, przekł. M. Komorowska, Kraków 2017.
TypoPolo. Warszawa 2014.
Widzieć, wiedzieć: wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: