Źródła do historii bibliotek 2700-M-FAK-Z-ZDHB
W trakcie zajęć studenci zaznajamiają się z problematyką źródłoznawstwa i metodologii historii bibliotek XX w. w kontekście bibliologii,
jako dyscypliny wiedzy oraz w kontekście źródłoznawstwa i nauk pomocniczych historii nowożytnej i najnowszej.
Tematy omawiane w trakcie konwersatorium:
- źródłoznawstwo jako dyscyplina wiedzy i jego metodologia;
- nauki pomocnicze historii nowożytnej i najnowszej;
- teoria i metodologia bibliologii;
- problematyka źródłoznawcza w bibliologii;
- edytorstwo źródeł do historii książki polskiej XIX i pierwszej połowy XX wieku;
- źródła do historii bibliotek: dokumentacja aktowa, książka i księgozbiory, źródła literackie, dokumentacja mechaniczna, dokumentacja
filmowa; informacje prasowe jako źródło;
- komputerowa analiza źródeł historycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Posiada wiedzę ogólną w zakresie bibliologii i informatologii
- Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, potrafi ją twórczo rozwijać i
wykorzystywać w zakresie bibliologii
- Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię i metodologię z zakresu bibliologii
- Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka różnych typów źródeł i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście historii
książki i bibliotek.
UMIEJĘTNOŚCI
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami
opiekuna naukowego
- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych
- Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin naukowych , właściwych dla informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania
w zakresie bibliologii i informatologii, z wykorzystaniem oglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
KOMPETENCJE
- Absolwent zna terminologię bibliologiczną,
- Absolwent potrafi krytycznie ocenić informacje źródłowe
- Absolwent umie czytać ze zrozumieniem materiały źródłowe.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie.
Literatura
Literatura jest podawana w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: