Zawód dziennikarza w orzecznictwie sądowym 2700-M-FAK-D-ZDOS
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z judykatami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Sądu Najwyższego USA, Polskiego Trybunału Konstytucyjnego, wyznaczającymi standardy dziennikarskie w zakresie podmiotowych granic swobody ekspresji. Wykład ma za zadanie analizę najważniejszych orzeczeń, kształtujących kanon standardów wolności słowa i będących fundamentem demokratycznego państwa prawnego.
Przedmiotem szczególnej refleksji jest m.in.: analiza przełomowego wyroku SN USA w sprawie New York Times Co. v. Sullivan, judykatów ETPCz w sprawie
Handyside przeciwko Wielkiej Brytanii, Castells przeciwko Hiszpanii, Lingens przeciwko Austrii, Oberschlick przeciwko Austrii, Janowski przeciwko Polsce,
judykaty te wyznaczają granice dozwolonej krytyki dziennikarskiej rządu, polityków, funkcjonariuszy publicznych, osób prywatnych. Kryterium doboru analizowanego
orzecznictwa będą przede wszystkim najbardziej konfliktogenne problemy zawodu dziennikarza związane z granicami wolności, krytyki i ochrony dóbr
osobistych. Podstawowe omawiane w ramach wykładu regulacje to : Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Konstytucja RP,
ustawa prawo prasowe, wybrane przepisy kodeksu cywilnego, kodeksu karnego, kodeksu postępowania karnego związane bezpośrednio z omawianą problematyką.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po odbyciu zajęć student:
W zakresie wiedzy:
- zna przepisy prawne chroniące interesy prawne dziennikarza
- zna sądową wykładnię tych przepisów
- posiada wiedzę pozwalającą na samodzielne dokonanie analizy stanu faktycznego, stanu prawnego, formy opracowania materiału redakcyjnego
- zna granice wolności wypowiedzi dotyczące rządu, polityków, funkcjonariuszy publicznych, osób prywatnych
- zna granice dozwolonej prawem krytyki prasowej
W zakresie umiejętności:
- umie samodzielnie dokonać analizy rzetelności materiału redakcyjnego z punktu widzenia jego zgodności z prawem
- umie wskazać eksces intensywny i ekstensywny krytyki prasowej
- umie wskazać różnice między krytyką ad rem i ad personam
- umie odróżnić ocenę deskryptywną od oceny wartościującej
- umie ocenić ryzyko i konsekwencje prawne związane z publikacją informacji określonej treści
Inne kompetencje:
- zdobycie świadomości istnienia dialektyki kompetencji i niekompetencji, kompetencji tylko domniemanej i niekompetencji, o której się nie wie, a której uświadomienie sobie jest drogą do bycia rzetelnie kompetentnym.
Kryteria oceniania
Metody:
opis
objaśnienie
dyskusja
debata
wykład
Kryteria oceniania:
- zaliczenie pisemne w formie kolokwium lub pracy semestralnej, formę zaliczenia wybiera student.
- kolokwium pisemne lub praca semestralna obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa w wykładach,
- od studenta oczekuje się zarówno znajomości teorii, jak i umiejętności samodzielnego jej zastosowania w praktyce,polegającej na krytycznej analizie wskazanego kejsu,
- warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 55% punktów,
- oceny pozytywne nie mogą być poprawiane.
Literatura
- I.C. Kamiński, Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Kraków 2006 i kolejne wydania
- J.Sadomski, Naruszenie dóbr osobistych przez media. Analiza praktyki sądowej, Warszawa 2003
- A. Biłgorajski, Granice wolności wypowiedzi. Studium konstytucyjne, Warszawa 2013
- Prawo mediów, red.P. Ślęzak, Warszawa 2020 i kolejne wydania
- Prawo prasowe. Komentarz, red nauk. M.Zaremba, Warszawa 2018
- następujące akty normatywne:
- Konstytucja RP
- Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych wolności
- orzecznictwo ETPC
- orzecznictwo SN
- ustawa prawo prasowe
- wybrane przepisy z kodeksu cywilnego, kodeksu karnego kodeksu postępowania karnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: