Warsztat publicysty z laboratorium wywiadu 2700-M-FAK-D-WPLW
Warsztat Publicysty z Laboratorium Wywiadu to zajęcia praktyczne w formule seminarium warsztatowego oraz zajęć fakultatywnych, skierowane do tych studentów, którzy mają do powiedzenia więcej w szeroko pojętej przestrzeni medialnej i chcieliby podjąć w przyszłości autorską działalność nie tylko dziennikarską, ale także publicystyczną lub postawili już pierwsze kroki na zawodowej ścieżce publicysty. Zajęcia przygotowują do zawodu publicysty we wszystkich typach mediów (prasa, radio, telewizja, nowe media) i różnych dziedzinach (takich, jak na przykład muzyka, film, teatr, taniec, malarstwo, życie społeczne).
Zajęcia przygotują przyszłych publicystów do pracy zawodowej, za pomocą metod nauczania o charakterze praktycznym.
Studenci będą ćwiczyć tworzenie wypowiedzi publicystycznych, zarówno w formie pisemnej, jak i audiowizualnej, we wszystkich gatunkach dziennikarskich ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu. Podczas zajęć omówione zostaną poszczególne etapy przygotowania, przeprowadzania oraz publikacji wywiadu publicystycznego.
Istotnym elementem będzie wypowiadanie się Studentów podczas zajęć i umiejętność dyskusji. Studenci będą mieli okazję do prezentowania swoich opinii, twórczej krytyki, wymiany myśli i dyskusji na zaproponowane przez siebie tematy, także w ramach współtworzonego projektu medialnego, oraz na podstawie przygotowywanych wspólnie przykładów materiałów publicystycznych do omówienia (w tym tworzonych przez samych studentów).
Prowadząca, stosując metodę trenerską, będzie inicjować, inspirować oraz wspierać autorską i twórczą pracę Studentów.
Będą oni współtworzyć projekt medialny. Tworzenie projektu będzie odbywało się zarówno podczas zajęć, jak i poza nimi w ramach przygotowania do spotkań.
Możliwe i mile widziane są, zgodnie z życzeniem oraz inicjatywą Studentów, wywiady na żywo podczas zajęć z zaproszonymi gośćmi ze świata kultury i mediów.
Studenci, zgodnie z preferencjami, nauczą się także podczas zajęć podstaw właściwego posługiwania się głosem w publicystyce audiowizualnej oraz podczas wywiadów, a także zasad właściwego prezentowania się przed kamerą.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna specyfikę pracy publicysty i dziennikarza prowadzącego autorską działalność w dziedzinach szeroko pojętej kultury i życia społecznego
- zna charakterystykę gatunków dziennikarskich wykorzystywanych w publicystyce, zwłaszcza wywiad
- zna zasady przygotowania, przeprowadzenia oraz przygotowania wywiadu do publikacji
- zna narzędzia i niezbędne oprogramowanie wykorzystywane w pracy publicysty
- zna podstawowe zasady emisji głosu w pracy w nowych mediach, w tym social mediach
- zna najważniejsze zasady prezentowania się przed kamerą
UMIEJĘTNOŚCI
1. publicystyczne oraz komunikacyjne
- umie utworzyć poprawną językowo, stylistycznie i merytorycznie wypowiedź publicystyczną
- umie pracować w mediach jako publicysta i kreować własne medium
- umie współpracować z ludźmi ze świata kultury w ramach prowadzenia z nimi rozmów, dyskusji, wywiadów
- sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy publicystycznej oraz odpowiednim oprogramowaniem
- umie wykorzystywać narzędzia takie jak blog czy kanał YouTube
- umie świadomie wybierać artystów i ich twórczość lub problemy oraz zagadnienia z życia kulturalnego czy społecznego w celu prezentacji publicystycznej
- umie napisać recenzję, relację artykuł, reportaż czy felieton o tematyce kulturalnej/społecznej
- zorganizować, przygotować, przeprowadzić i opublikować wywiad zarówno w formie pisanej, jak i audiowizualnej
- umie we właściwy sposób posługiwać się swoim głosem
- umie pracować zarówno samodzielnie, jak i zespołowo
- umie sformułować własną opinię, przedstawić swój punkt widzenia, przeprowadzić argumentację, podjąć konstruktywną krytykę i dyskusję
- umie skomentować, omówić, opisać czy ocenić artystyczną/kulturalną/społeczną działalność
2. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja interpersonalna i łatwość w nawiązywaniu relacji, kreatywność, samodzielne myślenie
INNE KOMPETENCJE
- związane z pracą prezenterską, np. odpowiedni make up, body language, ściśle edytorskie – elementy korekty tekstu
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny oraz warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie zaangażowanie i aktywność podczas zajęć oraz efekt końcowy, czyli autorska publikacja przygotowana specjalnie na potrzeby zajęć.
Literatura
W zależności od preferencji uczestników zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: