Konflikty i kryzysy w optyce mediów 2700-M-FAK-D-KKOM
Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom związanym z tworzeniem informacji w mediach w czasie kryzysów. Uczestniczenie w zajęciach pozwoli zdobyć szeroką
wiedzę na temat współczesnego postrzegania konfliktów w czasie rozwoju mediów społecznościowych, a zdobyta wiedza będzie pomocna w pracy w zawodzie
dziennikarza lub medioznawcy.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Media społecznościowe jako nowy kanał przekazu
2. Wojna informacyjna – definicja, charakterystyka
3. Wojna cybernetyczna jako przykład wojny informacyjnej. Rodzaje i przykłady
4. Analiza zawartości mediów w kontekście konfliktów i kryzysów.
5. Analiza raportów poświęconych stanu mediów w czasie konfliktów (Reuters Digital News Report, Pew Research, Reporters Without Borders Report)
6. Prawne uwarunkowania funkcjonowania mediów w czasie kryzysów.
7. Dezinformacja – istota zjawiska.
8. Zjawisko fake newsa.
9. Jak rozpoznać fake newsy? Fakt checking – metody i praktyki.
10. Fakt checking w Polsce i na świecie w kontekście konfliktów i kryzysów.
11. Zjawisko białego wywiadu w kontekście wojny.
12. Zjawisko manipulacji w mediach na przykładzie wojny.
13. Analiza wybranych konfliktów i kryzysów w optyce mediów – case study.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci wiedzą:
- jakie są rodzaje propagandy
- jak media społecznościowe kształtują nowy rodzaj przekazu
- czym jest dezinformacja
- jak współczesne media relacjonują konflikty i kryzysy
- jak media manipulują informacjami w kontekście wojny i konfliktów
- czym jest biały wywiad
Studenci umieją:
- odróżnić fake news od prawdziwego
- analizować media w kontekście wyświetlania kryzysów i konfliktów
- wychwycić manipulację w mediach
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, kolokwium na zaliczenie.
Literatura
1. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2003.
2. Jaskiernia A., Gajlewicz-Korab K., Łoszewska-Ołowska M., Siła mediów: media – polityka – biznes, Wrocław-Warszawa 2020.
3. Seklecka A., Polityka – media, manipulacja medialna, Toruń 2012.
4. Szurmiński L., Propaganda w świecie nowych plemion, Warszawa 2023.
5. Szurmiński L., Media na wojnie: modele relacji wojsko-dziennikarze na przykładzie konfliktów zbrojnych XX i XXI wieku, Warszawa 2011.
6. Jarecka U., Nikczemny wojownik na słusznej wojnie, Warszawa 2009.
7. Goban-Klas T., Media i terroryści, Kraków 2009.
8. Reuters Institute Digital News Report 2023.
9. Reporters Without Borders Report 2023.
10. News Platform Fact Sheet, Pew Research 2023.
11. Edelman Trust Barometer 2023.
12. Dezinformacja oczami Polaków, Raport Digital Poland 2022.
13. UNESCO's World Trends in Freedom of Expression and Media Development: Global Report 2021/2022.
14. Hulnick Arthur S., The Dilemma of Open Source Intelligence: Is OSINT Really Intelligence?, The Oxford Handbook of National Security Intelligence, 2010
15. Saramak B., Wykorzystanie otwartych źródeł informacji w działalności wywiadowczej: historia, praktyka, perspektywy
16. Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2022 roku, Raport KRRiT.
Materiały audiowizualne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: