Polityki medialne 2700-M-DM-Z4POME
Zakres przedmiotu obejmuje problematykę prowadzenia polityki medialnej w skali globalnej, regionalnej i krajowej. Uwzględnia globalne problemy w zarządzaniu internetem, wdrażaniu fundamentalnych standardów w dziedzinie wolności słowa i mediów, kluczowych zagrożeń i form przeciwdziałania. Przedmiot poświęca szczególną uwagę budowie wspólnej przestrzeni komunikacyjnej oraz informacyjnej w Europie w ramach dostosowania krajowych polityk medialnych do standardów Rady Europu i regulacji UE.
Wykład przedstawi kluczowe cele polityk medialnych: a) gwarancji wolności słowa i mediów; b) budowy ładu komunikacyjnego, c) walki z monopolami i przeciwdziałaniu procesom koncentracji; d) działaniom protekcjonistycznym ze względu na ochronę kultury; e) uzależnianiu polityk medialnych od procesów konwergencji i globalizacji.
W szczególności w toku wykładów zostanie poruszona następująca problematyka:
- ewolucja polityk medialnych w dobie konwergencji, globalizacji deregulacji
- nowi i starzy aktorzy polityk medialnych - główne podmioty globalnej, europejskiej i krajowej polityki medialnej
- ważne dokumenty międzynarodowe w obszarze mediów
- problemy wolności mediów i pluralizmu mediów (monitoring mediów: OBWE, UE, RE, organizacji pozarządowych)
- rozwiązywanie głównych problemów i zagrożeń związanych z rozwojem nowych technologii komunikacyjnych: ochrony praw człowieka, dostęp do informacji, walka z fake newsami mową nienawiści, ochrona mniejszości i małoletnich, itp.
- polityka medialna w promocji pluralizmu mediów: polityka audiowizualna, media publiczne, sektor społeczny a różnorodność mediów i treści medialnych
- walka z koncentracją i promowanie pluralizmu (zewnętrznego i wewnętrznego) oraz przejrzystości własnościowej
- programy wspierające niezależność dziennikarzy (redakcyjną, ochrona dziennikarstwa śledczego)
- programy wspierające edukację medialną oraz inkluzywność mediów
- monitorowanie mediów przez organizacje międzynarodowe, pozarządowe i dziennikarskie i ich efekty (indeksy wolności, platformy sygnalizacyjne, monitoring wyborczy).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Absolwent, poza wiedzą ogólną na temat międzynarodowych, paneuropejskich oraz krajowych polityk w obszarze komunikacji i mediów, dysponuje również wiedzą specjalistyczną na temat:
- nowych zagrożeń istotnych dla funkcjonowania mediów w związku z rozwojem nowych technologii komunikacyjnych,
- narzędzi wsparcia wolności i niezależności mediów i dziennikarzy
- form ochrony pluralizmu, kultury i dziedzictwa oraz różnorodności kulturowej;
- roli Unii Europejskiej, Rady Europy oraz innych organizacji dla polityk krajowych państw członkowskich w obszarze mediów.
Wiedza ta pozwala mu na podjęcie pracy w różnych instytucjach z szeroko pojętego rynku komunikacji oraz mediów, a także administracji publicznej.
Umiejętności
Absolwent posiada umiejętności merytoryczne oraz warsztatowe, dzięki którym jest przygotowany do wykonywania takich zadań, jak:
• identyfikowania zagrożeń w związku z rozwojem nowych technologii komunikacyjnych
umiejętność selekcji i krytycznego opracowania informacji dotyczących globalnej i europejskiej polityki medialnej,
• formułowanie opinii dotyczących problemów sektora komunikacji i mediów,
• samodzielne prowadzenie analizy oraz oceny polityki państwa oraz funkcjonowania instytucji medialnych w Polsce z punktu widzenia wytycznych Rady Europy i UE w obszarze mediów.
Absolwent posiada umiejętności pozwalające mu na podjęcie współpracy z różnymi instytucjami szeroko pojętego rynku mediów i komunikacji, biznesu, kultury oraz administracji jako specjalista lub asystent przygotowujący dokumentację, samodzielne gromadzenie i opracowanie danych oraz formułowanie opinii w zakresie globalnego i europejskiego rynku mediów.
Inne kompetencje
Zdobyte umiejętności pozwalają mu na pracę ekspercką w zakresie programów wspierających media, kulturę i edukację medialną.
Kryteria oceniania
Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, WAiP, Warszawa 2010
Jaskiernia. A., Monitoring wolności mediów w Europie, Oficyna Wydawnicza ASPRA J-R, Warszawa 2018
Jaskiernia A.,, The European Union voice in the debate of the global governance process of the internet, “Central European Journal of Communication”, Vol. 10/No 1(18) Spring 2017
Klimkiewicz B., A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Jagiellonian University Press, Kraków 2014
Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011
Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: