Teorie komunikowania masowego 2700-M-DM-Z3TKMA-DZI
Za pomocą interdyscyplinarnej aparatury pojęciowej i różnych perspektyw teoriopoznawczych przedstawione zostaną główne czynniki warunkujące funkcjonowanie mediów masowych i pracujących w nich dziennikarzy, sposoby konstruowania dziennikarskich przekazów, typy instytucji nadawczych oraz przebieg i efekty aktów komunikowania między dziennikarzami, instytucjami nadawczymi oraz poszczególnymi grupami odbiorców i całym społeczeństwem. W ramach poszczególnych bloków tematycznych uwzględnione zostaną podstawowe orientacje teoretyczne i modele stanowiące trzon wiedzy medioznawczej. Bardziej szczegółowo zostanie ujęta tematyka roli mediów w podsystemie politycznym oraz podsystemie ekonomicznym rozwiniętego systemu społecznego, a także krótko i długofalowe efekty mediów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) student:
WIEDZA
1. wie co to jest dyskurs i na czym polega rola różnych formuł i konwencji gatunkowych w konstruowaniu przekazów, opisywaniu rzeczywistości, wyrażaniu emocji oraz krytycznym dekodowaniu przekazów przez różne grupy odbiorców,
2. zna główne cechy różnicujące poszczególne typy komunikowania społecznego oraz właściwe dla nich media i kanały komunikacji,
3. zna podstawowe teorie wyjaśniające rolę autoprezentacji i konstrukcji własnej tożsamości poprzez rozmaite zachowania komunikacyjne w różnych sytuacjach i układach komunikacyjnych,
4. wie jak kształtuje się dynamika interakcji i budowania więzi społecznych w procesach komunikacyjnych w ramach związków interpersonalnych oraz w relacjach grupowych,
5. wie na czym polega specyfika komunikacji sieciowej oraz jak technologie cyfrowe zmieniają charakter przekazu oraz relacje między różnymi uczestnikami wymiany informacji w sieci,
6. wie jakie jest miejsce i rola mediów masowych w funkcjonowaniu nowoczesnego systemu społecznego,
7. zna najważniejsze teorie efektów mediów, użytkowania mediów oraz wpływu mediów na interakcje i środowisko społeczne.
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi rozpoznawać intencje nadawcy, czynniki i okoliczności warunkujące jego działanie, jawne i ukryte treści przekazu, wieloznaczność i wielopoziomowość struktur tekstowych, zależność tekstu od kontekstu, nastawienie i reakcje różnych grup odbiorców, możliwe i prawdopodobne efekty różnych przekazów w różnych społecznych układach odniesienia;
2. potrafi analizować działanie mechanizmów dyskursywnych, a w szczególności dekonstruować znaczenie komunikacyjnych zachowań człowieka, rekonstruować „modele mentalne” nadawcy, wzory interakcji komunikacyjnych „wymuszanych” przez przekazy, różne postacie władzy symbolicznej sprawowanej przez media, wyniki badań telemetrycznych;
3. umie wyjaśniać uwarunkowanie, przebiegi i następstwa procesów komunikacyjnych w skali mikro (interakcje interpersonalne), mazzo (interakcje w małych grupach) i makro (komunikowanie masowe w systemie społecznym), a także zmiany procesów komunikowania wynikające z rozwoju społeczeństwa sieciowego (Internet, konwergencja mediów, multimedialność).
INNE KOMPETENCJE
1. rozumie działania i strategie komunikacyjne różnych aktorów społecznych kształtujących otaczającą rzeczywistość,
2. rozumie motywacje do podejmowania i prowadzenia działań komunikacyjnych w różnych sytuacjach społecznych i kontekstach medialnych zgodnych z podstawowymi normami społecznymi i standardami etycznymi,
3. dysponuje modelami pozwalającymi na programowanie własnej kariery zawodowej w świecie mediów, w tym zwłaszcza identyfikowanie głównych barier awansu zawodowego oraz wyznaczników sukcesu medialnego.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia przedmiotu poda każdorazowo prowadzący przedmiot w ramach następujących opcji
1. Wykład z przedmiotu teoria komunikowania masowego kończy się pisemnym egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru przeprowadzonego na platformie COME
2. W procesie zaliczenia przedmiotu oraz dopuszczenia do egzaminu w przedmiotu brana pod uwagę jest:
a. aktywność na zajęciach
b. obecność
c. prace zaliczeniowe zadawane w trakcie semestru
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Maciej Mrozowski Media masowe. Wiedza, rozrywka i biznes (Warszawa 2001).
Lektura uzupełniająca
Em Griffin Podstawy Komunikacji społecznej (Sopot, 2003).
Denis McQuail Teoria komunikowania masowego (Warszawa 2007).
M.Lister, J.Dovey, S.Giddings, I.Grant, K.Kelly Nowe media. Wprowadzenie).
John Fiske Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem Wrocław, 1999).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: