Myśl medioznawcza 2700-M-DM-Z1MYME
Przedmiot ten wyznacza obszar merytoryczny i ramy definicyjne kierunku w zakresie nauk o mediach i komunikacji społecznej. Zajęcia są oparte o koncepcje Roberta T. Craiga i jego propozycję 7 dominujących paradygmatów medioznawczych. Paradygmaty ukształtowane przez środowisko medioznawców, ich doświadczenia i edukację nakładają się na siebie, przechodzą jeden w drugi i tworzą wielowymiarowy konsensus definiujący świat mediów współczesnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka potrafi formułować hipotezy w oparciu o podstawowe paradygmaty współczesnych teorii mediów oraz weryfikować je wykorzystując właściwe procedury zgodne ze standardami akademickimi i dziennikarskimi.
Student rozumie czym jest paradygmat medioznawczy i potrafi zidentyfikować każdy z głównych ścieżek teoretycznych analiz medialnych, zwłaszcza: paradygmat fenomenologiczny, cybernetyczny, psychologiczny, społeczno-kulturowy, krytyczny (w tym: psychoanaliza, feminizm, postkolonializm w analizach mediów).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub ustny (w szczególnych uzasadnionych przypadkach) z treści wykładu i literatury.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiazkowa:
Metodologia badań nad mediami - nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania; Małgorzata Lisowska- Magdziarz; Studia Medioznawcze 2013 2/53; Media i komunikowanie społeczne: federacja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny Małgorzata Lisowska-Magdziarz , Studia Medioznawcze 2019, 20/2
Goban-Klas, T. (2020) Rwący nurt mediów. Mediocen – nowa faza mediatyzacji życia społecznego. Pisma z lat 2012–2020. Warszawa: Universitas.
Literatura dodatkowa:
Goban-Klas, T. (2020) Rwący nurt mediów. Mediocen – nowa faza mediatyzacji życia społecznego. Pisma z lat 2012–2020. Warszawa: Uniwersitas.
Olliver, Nauki o komunikacji, Warszawa 2010
E. Maigret, Socjologia komunikacji i mediów, Warszawa 2012
D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010
L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa, 2006
LEKTURA W JĘZ.ANG. (opcjonalnie)
Models of Communication. Theoretical and Philosophical Approaches
By Mats Bergman, Kęstas Kirtiklis, Johan Siebers; 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: