Od dokumentacji do kreacji cz. 2 2700-M-DM-D3ODDK-DOK
Tworzywem, z którego powstaje komiks reporterski jest zebrany w trakcie „robienia tematu” materiał dziennikarski oraz dokumentacja fotograficzna i filmowa. Poza notatkami kluczowe znaczenia ma wywiad. Osoba, która go przeprowdzi musi wykazać się reporterskim talentem, dzięki któremu zostaną ustalone nie tylko fakty, ale ukaże się też osobowość bohatera. Drugą bardzo istotną kwestia jest wspomniana już dokumentacja. Tutaj liczy się umiejętność zrobienia dobrych i ciekawych zdjęć, bo to właśnie z nich będą powstawać kadry komiksu. Inną całkiem odmienną drogą jest stworzenie komiksu z istniejących już materiałów i fotografi, co w pewnym sensie przypomina reportaż historyczny.
Pierwszym zadaniem studentów ma być napisanie konwecjonalnego materiału reporterskiego na zadany temat: „Zdarzyło się na mojej ulicy”. W tekście nie dłuższym od dwóch stron A4, autor będzie musiał opisać ulicę, jej wygląd i charakter. Poza tym scenę z ulicy i towarzyszący jej dialog.
Kolejnym krokiem będzie wywiad osobisty, czyli taki, który odsłonia nie tyko sytuację w jakie znajduje się bohater, ale także jego emocje i uczucia z tym związane. Ma być to wywiad na 15 pytań.
Następny etap to transformacja materiału tekstowego i fotograficznego w sekwencje słowno – graficzne. Komiks. Studenci będą posługiwać się programami komputerowymi pozwalającymi transformować fotografię w grafikę, edytować obraz i wklejać w niego dymki z tekstami. Komiks ma składać minimum z pięciu kadrów. Bo jest to minimalny format pozwalający na ukazanie bohatera, jego problemu, osobowości oraz społecznego tła historii.
Po opanowaniu podstaw technicznych studenci ropoczną tworzenie komiksów. Grupa zostanie podzielona na dwu, trzy osobowe zespoły realizujące jedną pracę. To usprawni i uatrakcyjni studentom proces dokumentacji i kreacji. Zespoły będą tworzyć prace cząstkowe na zadane tematy: bezdomność, sport, kradzież, miłość oraz religia.
Forma prac jest dowolna, ale utrzymana w granicach realizmu. Komiks może być kreatywny, ale musi precyzyjnie i komunikatywnie opowiadać prawdziwą historię. Punktowana będzie celność skojarzeń i kompozycja historii, plansz i kadrów. To w jaki sposób tekst koresponduje z obrazem. W grę wchodzi łączenie tradycyjnej komiksowej narracji ze scenami wideo i muzyką. Zastosowanie różnych metod narracyjnych, łamanie linearności czy opowiadanie historii od końca.
Pracę będą publikowane na powstałym na potrzeby zajęć profilu na Facebooku. To będzie kanał komunikacji prowadzącego zajęcia ze studentami, bo zrezygnujemy z przysyłania praca mailem do prowadzącego, a będą one publikowane przez autorów od razu na profilu.
Kulminacją i podsumowaniem powyższych działań ma być stworzenie pracy końcowej – Projektu. Zbiorczym tematem grupy będzie fraza „Warszawa nocą”. Zadaniem teamów będzie wypracowanie pomysłu, stworzenie scenariusza oraz fotograficzne zdokumentowanie tematu.
Finalnie - prezentacja gotowej pracy zaliczeniowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zasady opowiadania za pomocą sekwencji obrazkowo-tekstowych.
Umiejętności
Tworzenie komiksu reporterskiego.
Inne kompetencje
Przeprowadzanie wywiadu osobistego. Fotoreportaż
Kryteria oceniania
Skala ocen od zera do pięciu. Ocena końcowa powstaje ze średniej z
ocen cząstkowych i z oceny z Projektu. W przypadku, gdy Projekt zostanie oceniony na piątkę, to podnosi to ocenę końcową o stopień
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Scott McClaud „Zrozumieć komiks”, „Jak stworzyć komiks”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: