Źródła informacji w sieci i technologie informacyjne mediów (internet) 2700-M-DM-D2ZISI
Konwersatorium prezentuje stan i uwarunkowania Internetu, koncentrując się na demografii użytkowników, infrastrukturze technologicznej w Polsce i na świecie. Przedstawia historię globalnej sieci, stan obecny i perspektywy. Zwraca uwagę na zmianę funkcjonowania Internetu i rozwój sposobów komunikacji, szczególnie podział na Web 1.0, Web 2.0 oraz Web 3.0. Zwracana jest uwaga na uwarunkowania związane z działalnością dziennikarza w mediach, aspekty medioznawcze. Prezentowane są usługi dostarczane przez sieć takie jak strony WWW, narzędzia wyszukiwania zasobów informacyjnych Sieci, usług e-biznesu. Istotną częścią konwersatorium jest zwrócenie uwagi na specyfikę usług mobilnych, działania społeczności, zagadnień związanych z prywatnością oraz dziennikarstwa obywatelskiego.
Ponadto celem wykładu jest zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie przedmiotu: multimedia, podstawowe parametry komputera, urządzenia we/wy komputera, możliwości zastosowań programów i systemów komputerowych.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
*multimedia, podstawowe parametry komputera, urządzenia we/wy komputera, możliwości zastosowań programów i systemów komputerowych.
* zna podstawowe formy obecności mediów w Internecie – prasy, radia i telewizji* zna uwarunkowania techniczne funkcjonowania Sieci
* zna aktualny potencjał informacyjny i usługowy dostępny w internecie,
* zna przykłady form social networkingu,
* zna reguły związane z funkcjonowaniem dziennikarstwa obywatelskiego.
Umiejętności:
* umie sprecyzować wymagania techniczne w zakresie sprawnego korzystania z internetu,
* umie skorzystać w pracy dziennikarskiej z potencjału informacyjnego i usługowego dostępnego w Internecie,
Inne kompetencje:
* ma świadomość zmian w zakresie konwergencji starych i nowych mediów,
* ma świadomość synergii źródeł i dystrybucji zasobów informacji,
Kryteria oceniania
Test na platformie elektronicznej.
Skala ocen. Punkty / Oceny: 00-12 (2); 12,5-15 (3); 15,5-16,5 (3+); 17-18,5 (4); 19-19,5 (4+); 20-20,5 (5); 21 (6). Brak możliwości poprawiania oceny pozytywnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
* Baranowski P., Informatorzy bardziej anonimowi [online] http://pl.ejo-online.eu/etyka-dziennikarska/informatorzy-anonimowi
* Bettels T., Niemieccy dziennikarze i Twitter [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/niemieccy-dziennikarze-i-twitter
* Castells Manuel, Galaktyka Internetu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003.
* Głowacki B., Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska, Studia Medioznawcze 2015 1 (60) s. 21-32
* Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa 2005.
* Gogołek W., Komunikacja Sieciowa Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Wydawnictwo ASPRA, Warszawa 2010.
* Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, wyd. I. ASPRA-JR 2005.
* Gogołek Włodzimierz, (Nie)pamięć maszyn, „Studia Medioznawcze” 2008, nr 3, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.* Skworz A., Niziołek A. (red.), Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.
Włodzimierz Gogołek, Informatyka dla humanistów, Kropki trzy, 2012.
* Jankowski M., Internet jako źródło dziennikarskie - szansa czy zagrożenie? [online] http://www.inter.uni.lodz.pl/index.php/media/263-internet-jako-rodo-dziennikarskie-szansa-czy-zagroenie-
* Lees C., Dolina Krzemowa i media: związek czy rozstanie? [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dolina-krzemowa-dziennikarstwo-zwiazek-czy-rozstanie
* Piskozub P., Dziennikarze a media społecznościowe [online] http://pl.ejo-online.eu/nowe-media/dziennikarze-media-spolecznosciowe
* Tadeusiewicz R., Ciemna strona Internetu, Centrum Badawczo-Szkoleniowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zamość 1999.
* Toffler Alvin, Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997.
* Toffler Alvin, Zmiana władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1990.
* Stern R., Dziennikarstwo śledcze w Internecie [online] http://pl.ejo-online.eu/dziennikarstwo-polityczne/dziennikarstwo-sledcze-w-internecie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: