Wstęp do marketingu medialnego 2700-M-DM-D2WSMM-PRM
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez:
1. Krótkie przypomnienie funkcji środków przekazu oraz zarysowanie kondycji współczesnych mediów.
2. Uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska:
a) wskazanie chaosu poznawczego, związanego z MM (przytoczenie różnych definicji oraz nawyków pojmowania zjawiska);
b) nakreślenie drogi, którą prowadzi do wyjaśnienia MM.
3. Zdefiniowanie MM poprzez:
a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym;
b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym;
c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM;
d) omówienie znaczenia obszarów, wywierających wpływ na MM, czyli zagadnienia badań rynkowych oraz organizacji medialnych.
4. Omówienie systematyki MM:
a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak ramówka, cykl życia, marka medialna oraz asortymentacja PM;
b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami;
c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu;
d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod promocji medialnej.
5. Omówienie MM w kontekście orientacji proklienckiej, tzn. produktu jako bogactwa ilościowego oraz jakościowego, dystrybucji jako wygody oraz oszczędności czasu w nabywaniu mediów, ceny – jako promocji sprzedaży oraz promocji jako metody komunikowania się z szeroko rozumianą publicznością.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Student dysponuje specjalistyczną wiedzą z zakresu marketingu, prowadzonego przez środki przekazu. Potrafi wskazać różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a medialnym, a także przedstawić systematykę MM. Student zna zasady kreowania produktu medialnego, prowadzenia dystrybucji medialnej, różnicowania ceny oraz promocji medialnej.
Umiejętności
Student umie zastosować teoretyczną wiedzę w aktywności praktycznej. Potrafi przełożyć systematykę MM na działania w codziennej pracy, odnoszącej się do szeroko rozumianych mediów (działy marketingu, PR czy promocji, zarówno mediów, jak i instytucji z nimi powiązanych).
Inne kompetencje
Student, łącząc wiedzę teoretyczną i nabyte umiejętności praktyczne, zyskuje szansę na znaczny rozwój zawodowy w branży medialnej, rozumianej szerzej niż wyłącznie dziennikarstwo (działy marketingu firm medialnych czy agencje zewnętrzne, zajmujące się elementami MM dla swoich klientów).
Kryteria oceniania
Test: 25 pytań, na który składają się pytania otwarte i zamknięte (pytania zamknięte są wielokrotnego wyboru). Pytania zamknięte punktowane w systemie 0 - 1 punt, pytania otwarte 0 - 2 punkty. Nie przewiduje się punktacji "połówkowej" (0,5 p.)
Test jest zaliczony, gdy student wskaże 50% + 1 p. poprawnych odpowiedzi.
Poprawka: egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010
2. Jupowicz-Ginalska A., (red.) O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, OW ASPRA-JR, Warszawa 2013
----------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Adamowski J. (red.), Waniek D. (nad. nauk.), Media masowe w praktyce społecznej, ASPRA J-R, Warszawa 2007.
4. Kotler Ph., Keller. K.L, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005.
5. Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
6. Kowalski T., Jung B., Media na rynku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
7. Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: